Uppsala transdisciplinära seminarium i hållbar utveckling (TRUST)

TRUST (Uppsala Transdisciplinary Seminar in Education and Sustainable Development) drivs gemensamt av forskare från Swedesd i samarbete med forskare från övriga Fakulteten för utbildningsvetenskaper vid Uppsala universitet.

Seminariet syftar till att i samarbete med existerande initiativ samordna en akademisk miljö för praktiker på området och forskare och doktorander som bedriver såväl monodisciplinär som olika typer av ämnesövergripande forskning i utbildning och hållbar utveckling.

TRUST syftar också till att stärka internationalisering av forskning i utbildning och hållbar utveckling, generera nya kontaktytor, forskningsprojekt och internationella publikationer samt att i samarbete med befintliga aktörer inom fältet organisera nationella och internationella konferenser och workshops i transdisciplinär forskning i hållbar utveckling med fokus på utbildning och lärande.

Seminariet välkomnar praktiker, forskare och forskarstuderande från alla vetenskapsområden och både svenska och engelska tillämpas. För information om kommande seminarier, anmäl dig till vår e-postlista eller kontakta oss på info@swedesd.uu.se
 

TRUST e-postlista

Kontakt: Martin Mickelsson, martin.mickelsson@edu.uu.se

nästa seminarium

Obs! Seminariet nedan är inställt och kommer äga rum 29 januari 2019.

Datum: 18 dec 2018 Tid: 13:15 -15:00 | Plats: Swedesds kontor, Villavägen 6 (Afrikahuset), Uppsala

13:15-15:00 Magdalena Kuchler presentera sin senaste forskningsartikel om föreställningar om kol i Polen -ett högaktuellt material med anledning av den pågående klimatkonferensen COP24

Open access: https://doi.org/10.1016/j.erss.2018.04.014

Chair: Martin Mickelsson

Abstract

This paper explores the socio-technical imaginaries surrounding infrastructures of coal mining and coal combustion in Poland. Contemporary policy makers in Poland mobilise a national imaginary inherited from communist times – encapsulated in the slogan ‘Poland stands on coal’ – that fuses infrastructures of coal extraction and combustion with the fate of the nation. This socio-technical imaginary provides support for coal futures, even in the face of contradictory evidence for domestic resource depletion, poor regional air quality, and global climate change. To examine this process, the paper brings research on socio-technical imaginaries into conversation with work on resource materialities. It highlights how certain materialities of coal (abundance, accessibility, energy density, location) were integral to the emergence of a national socio-technical imaginary of modernisation via coal; and how other materialities (declining resource quality, effects of emissions on respiratory health, coal as CO2-in-waiting) now collide with the political strategies of a government determined to reassert ‘black gold’ as a bedrock of national development for years to come. The paper considers how contemporary political efforts to rehabilitate coal and secure its future in Poland draw selectively upon a socio-technical imaginary of coal-fuelled national modernisation.

Tidigare seminarier

4 december 2018 | Elena Dawkins och Rasmus Kløcker Larsen, Stockholm Environment Institute (SEI) "Retracing the footsteps: Do footprint indicators foster learning among Swedish policy makers about how to implement sustainable consumption?"

27 november 2018 | Dr Marcus Bussey "Fostering an Anticipatory Aesthetics: Reflections on an aesthetic journey in curriculum and practice"

23 oktober 2018 | Seminariet diskuterade 'Antinomies of Nature and Space’ (Collard et al., 2018)

5 juni 2018 | Martin Mickelsson, Swedesd "Engaging at scale: educational encounters in a South African collaborative workshop"

22 maj 2018 | Rasmus Kløcker Larsen (SEI) "Enacting the state duty to consult in land and resource decisions: gazes from Sami communities and Swedish state officials." Petra Hansson och Neil Powell, Swedesd "Participatory action research in teacher education"

24 april 2018​ | Kim Törnqvist, Bättre Skolor "Välmående ger resultat - Skola 2030". 

10 april 2018 | Martin Mickelsson, Swedesd "Engaging at scale: educational encounters in a South African collaborative workshop"

13 mars 2018 | Alexander Hellquist och Martin Westin, Swedesd "En kritisk granskning av makt i medborgardialogens teori och praktik"

27 februari 2018 | Pernilla Andersson, universitetslektor, Stockholm universitet "Equipped for responsibility in light of uncertainty and complexity? – Studies of business education for sustainability"

30 januari 2018 | Per Hedfors, Landskapsarkitekt (PhD), SLU "Tanketraditioner och innovationer genom landskapsarkitektur: pedagogik för uthållig bebyggelseutveckling"

12 december 2017 | Education for Sustainable Development (ESD) Integrated Research

28 november 2017 | Education for Sustainable Development (ESD) Integrated Research

14 november 2017 | Education for Sustainable Development (ESD) Integrated Research

31 oktober 2017 | Education for Sustainable Development (ESD) Integrated Research

17 oktober 2017 | Education for Sustainable Development (ESD) Integrated Research

19 september 2017 | Education for Sustainable Development (ESD) Integrated Research

17 maj 2017 | Education for Sustainable Development (ESD) Integrated Research

4 april 2017 | ’TRUST goes REAL' – relevance Environmental and Sustainability Education

23 januari 2017 Education for Sustainable Development (ESD) Integrated Research

17 november 2016 Education for Sustainable Development (ESD) Integrated Research

15 september 2016 On lost forest Saami cultures – deportation, land rights, colonisation and Imagined Origins. Peter Ericson.

28 april 2016 | Education for Sustainable Development (ESD) Integrated Research.

8 april 2016 | Lisa Adelsköld, Håll Sverige Rent "Kvalitetssäkring av Lärande för Hållbar utveckling i samarbete med praktiker"

4 februari 2016 Rea Raus, Tallin University och Jonas Lysgaard, Aarhus University Education for Sustainable Development (ESD) Integrated Research

26 november 2015 | Education for Sustainable Development (ESD) Integrated Research.

8 oktober 2015 | Zinaida Fadeeva, UNU-IAS, Japan “Learning-lead change towards sustainable consumption and production systems: what RCEs can offer?" 

1 oktober 2015 | Education for Sustainable Development (ESD) Integrated Research

2 september 2015 | Professor Michael Wilson and Dr Antonia Liguori, Loughborough University, UK “I can’t remember the name of the dog…”: Stories about (and not about) drought, flooding and climate change.