Material och forskningsartiklar
Nedan listas material och forskningsartiklar av anställda och associerade forskare vid Swedesd. Över 100 doktorsavhandlingar, studentuppsatser, rapporter och artiklar inom kunskapsområdet lärande och utbildning för hållbar utveckling finns även tillgängliga i Uppsala universitets databas DiVA (Digitala Vetenskapliga Arkivet).
-
An Active Student Participation Companion
Avdelningen för kvalitetsutveckling - Enheten för universitetspedagogik, 2019.
-
-
Allt är inte möjligt, men inget är heller förutbestämt
Ingår i Samhällsbyggaren, s. 30 30-31 31, 2018.
-
Allt är inte möjligt, men inget är heller förutbestämt: Föreställningar om makt i medborgardialogens praktik och teori
2018.
-
Global Water Governance and Climate Change: Identifying Innovative Arrangements for Adaptive Transformation
Ingår i Water, 2018.
-
-
Living with disasters: social capital for disaster governance
Ingår i Disasters. The Journal of Disaster Studies, Policy and Management, s. 571-589, 2018.
-
Medborgardialog om komplexa samhällsfrågor: Delrapport 2 från följeforskarna
2018.
-
-
The relationship between adaptive management of social-ecological systems and law: a systematic review
Ingår i Ecology & society, 2018.
-
Vad är rätt när folk tycker olika?: -En berättelse om medborgardialog, makt och kritisk pragmatism
Ingår i Tidskriften PLAN, s. 53 53-69 69, 2018.
-
Consider the Unexpected: Scaling ESD as a matter of learning
Ingår i Environmental Education Research, 2017.
-
Om ”demokratiutvecklare” och medborgardialoger i svenska kommuner: idéer, institutionalisering och erfarna konsekvenser: Rapport till Sveriges Kommuner och Landsting (SKL)
2017.
-
På väg mot bättre dialog i samråden på Gotland: Rapport från ett samarbete mellan Länsstyrelsen i Gotlands län och Swedesd, Uppsala universitet
2017.
-
-
Att leda samverkan: En handbok för dig som vill hantera komplexa samhällsutmaningar
Media-Tryck, 2016.
-
Medborgardialog om komplexa samhällsfrågor: En delrapport från följeforskarna
2016.
-
Towards a Theory-based framework for assessing the mainstreaming of education for sustainable development: A case study of teacher education institutions in Botswana
Ingår i Southern African Journal of Environmental Education, s. 87-104, 2016.
-
-
Medborgardialog om komplexa samhällsfrågor: En studie av SKL:s utvecklingsarbete
2015.
-
På väg mot demokratiska kunskapsprocesser?: Utvärdering bortom New Public Management
Ingår i Ett dussin russin!, s. 93-107, 2015.
-
Can ESD Reach the Year 2020?
Ingår i Journal of Education for Sustainable Development, s. 121-125, 2014.
-
En studie av Malmö stads satsning på lärande för hållbar utveckling
2014.
-
Hela vetenskapen! 15 forskare om integrerad forskning: (Mar)drömmen om den integrerade forskningen
2014.
-
Mobile Adaptation
Ingår i Climate Change Adaptation and Human Capabilities, s. 47-74, 2014.
-
-
Towards Urban Sustainability: Learning from the Design of a Programme for Multi-stakeholder Collaboration
Ingår i Southern African Journal of Environmental Education, s. 39-57, 2013.
-
How to create and maintain a Mini ecosystem
2012.
-
-
Supporting Urban Sustainability 2010-2011: Experiences from a learning programme
2012.
-
-
The Parts and The Whole: A Holistic Approach to Environmental and Sustainability Education: Manual
2012.
-
Unfolding the Power of ESD: Lessons Learned and Ways Forward : report of the conference
2012.
-
ESD Promises and Challenges: Increasing its Relevance
Ingår i Global Environment Research, s. 93-100, 2010.
-
Sweden’s Pioneering Role in Education for Sustainable Development
Ingår i Tomorrow Today, 2010.
-
Climate Change Education Research: What it could be andwhy it matters
Ingår i Southern Journal of Environmental Education, s. 93-103, 2009.
-
-
Scaling and subjectification in an ESD educational project
Ingår i Journal of Education for Sustainable Development