Nordiskt högre seminarie inom miljödidaktik och utbildning för hållbar utveckling
Under 2017 arrangerade Swedesd en seminarieserie i syfte att uppmuntra till dialog inom ett nordiskt forskningsnätverk samt att bidra till kunskapsspridning inom miljödidaktik och utbildning för hållbar utveckling.
Seminariet gav utrymme för presentatörerna att:
- presentera sina forskningsresultat,
- föra en dialog eller kommentera forskningsläget och fältets historiska utveckling,
- erbjuda nya perspektiv på miljöundervisning och utbildning på hållbar utveckling
Samtliga seminarier spelades in och finns tillgängliga på denna sida som resurs för intresserade forskare, såväl som för andra aktörer verksamma inom området. Seminarierna består av tre presentationer om 15-20 minuter som följs av 10 minuter diskussion.
27 oktober 2017 | Malin Ideland, professor, Malmö högskola "Det KRAV-märkta barnet. Om normer för klass och svenskhet i miljö- och hållbarhetsutbildning"
27 oktober 2017 | Helen Hasslöf, universitetslektor, Malmö högskola "De globala målen möter lärarens vardag"
27 oktober 2017 | Magnus Johansson, enhetschef, Malmö högskola "När pluralism krockar med professionell praktik: att utbilda de som ska arbeta med hållbar utveckling"
7 juni 2017 | Niklas Gericke, professor, Karlstad universitet "Effekter av implementeringen av utbildning för hållbar utveckling – framgångsfaktorer för nya vägar framåt"
7 juni 2017 | Daniel Olsson, doktorand, Karlstad universitet "Helhet i lärande och organisation - Utveckling av en whole institution approach på utbildning för hållbar utveckling i Karlstads skolorganisation"
7 juni 2017 | Per Sund, doktor, Mälardalens högskola "Hållbar utveckling som kunskapsinnehåll och undervisningspraktik"
27 mars 2017 | Johan Öhman, professor, Örebro universitet "Svensk forskning om miljö- och hållbarhetsutbildning - en återblick"
27 mars 2017 | Nanna Jordt Jørgensen, lektor, University College UCC, Köpenhamn "Managing uncertainty: Learning and agency in times of climate change"
27 mars 2017 | Jeppe Læssøe, professor, Aarhus universitet "Connecting waste education in schools to consumption and material cultures at home"