Debattartikel: Har regeringen glömt utbildningsmålet?
2018-08-13

regeringens åtgärdsförslag? Foto: Petri Tyynmaa / Colourbox
”Kunskap och utbildning för hållbar utveckling ska främjas” står det i regeringens handlingsplan för Agenda 2030. Men var finns regeringens åtgärdsförslag?
I Agenda 2030-delegationens förslag till regeringen 2017 fanns flera konkreta förslag på åtgärder för utbildning för hållbar utveckling. Delegationen föreslog bland annat att regeringen borde uppdra åt Skolverket att kartlägga hur utbildning för hållbar utveckling tillämpas, föreslå revideringar av läroplaner så att Agenda 2030 belyses, samt ta fram förslag på kompetenshöjande åtgärder för pedagoger och skolledare.
Delegationens förslag har i regeringens handlingsplan ersatts med en kort formulering om att Skolverket ska genomföra en kunskapsöversikt som ska fungera som utgångspunkt för att främja utbildning för hållbar utveckling i skolan. Men en sådan har Skolverket redan gjort. Tyvärr kan den inte på långa vägar jämföras med delegationens förslag på kartläggning av behov och möjliga lösningar. Vad Skolverket har åstadkommit är en sammanfattning av redan befintliga undersökningar. Dessa studier är relativt småskaliga och Skolverket påpekar också självt att det ”inte bör dras för generella eller långtgående slutsatser utifrån enskilda undersökningar”.
Skolverket konstaterar att det saknas resurser och möjlighet till kompetensutveckling för lärande och utbildning för hållbar utveckling. Vi har vid ett flertal tillfällen poängterat att detta är ett stort problem. Under våren presenterade till exempel Swedesd (Internationellt center för lärande för hållbar utveckling) en rapport från konferensen ”Lärande och utbildning för Agenda 2030”, där över 120 aktörer inom hållbarhets- och utbildningsområdet deltog, som konstaterar att kompetensutveckling, tydligare styrdokument, kvalitetssäkring och ökade finansiella resurser är helt nödvändiga för att Sverige ska nå delmål 4.7 i Agenda 2030. De här åtgärderna saknas helt i regeringens handlingsplan. Regeringen har inte heller förvaltat delegationens förslag kring en nationell folkbildningskampanj trots den unika plattform som folkbildningen utgör för att skapa den kompetens och handlingskraft som krävs för att Sverige ska kunna genomföra arbetet med Agenda 2030.
Lärande och utbildning för hållbar utveckling är avgörande för genomförandet av Agenda 2030. I Skolverkets kunskapsöversikt, Universitetskanslersämbetets utvärdering av hållbar utveckling i utbildning vid Sveriges lärosäten och Naturskyddsföreningens undersökning ”Hållbar utveckling i skolan – vi måste snabba på”, såväl som vid seminarier och debatter arrangerade av Swedesd, Världsnaturfonden WWF med flera, samt i regeringens handlingsplan, uppmärksammas bristen på kunskap om Agenda 2030 i Sverige. Det gäller både inom skolan, vid universiteten och i samhället i stort.
Vi har dock sett att engagemang i frågan finns. Såväl vice statsminister Isabella Lövin, som utbildningsminister Gustav Fridolin och Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, har påpekat vikten av att arbetet med utbildning för hållbar utveckling främjas i alla delar av utbildningsväsendet. Senast i maj sa Lövin i ett tal att ”kunskapen är grunden för att man verkligen ska kunna bygga för en hållbar framtid”.
Vi ställer oss två frågor. Varför har regeringen valt att inte ta med Agenda 2030-delegationens förslag på åtgärder inom utbildning för hållbar utveckling? Och vad avser regeringen att göra för att främja kunskap och utbildning för hållbar utveckling, och därmed Agenda 2030 inom utbildningsområdet?
Eva Friman
föreståndare Swedesd, Uppsala Universitet
Anna Skoog
koordinator utbildning för hållbar utveckling Swedesd, Uppsala Universitet
Henrik Dahl
omvärldsanalytiker, Folkbildningsrådet
Karin Lexén
generalsekreterare, Naturskyddsföreningen
Först publicerat 19 juli 2018 https://goo.gl/MtHSQ9
www.dagenssamhalle.se
Läs mer
31 juli 2018
"Nej, vi har inte glömt utbildningsmålet", replik utbildningsminister Gustav Fridolin (MP)
www.dagenssamhalle.se
More news
-
Swedesd established at the disciplinary domain of medicine and pharmacy
-
Swedesd del i nationell satsning på hållbar idrott och friluftsliv
-
New EU-funded collaboration project focuses on virtual exchange
-
Launch of roadmap for implementation of new global framework for Education for Sustainable Development
-
Scholarships opportunities within Mistra Environmental Communication Research Programme
-
Mörk pedagogik - ett nytt sätt att möta klimat- och miljöhot inom utbildning
-
Demokratifrågor viktig del i Polhemskolans hållbarhetsarbete
-
Samarbete över fakultetsgränser måste bli en prioritet
-
Nätverksträff för skolans huvudmän i Helsingborg 2021
-
Forskning belyser skalning av utbildning för hållbar utveckling genom lärande
-
Education in focus at BUP Symposium Online 2020
-
Ny tvärvetenskaplig forskargrupp med fokus på global hälsa och hållbar utveckling
-
Distance education now coming into effect at Uppsala University
-
Handlingsprogram om utbildning för hållbar utveckling summeras
-
Swedesd stödjer fördjupad samverkan mellan myndigheter inom kulturmiljöfrågor
-
Open Conversations: Workshop facilitator Susanna Barrineau on education for sustainable development "we can only do it together"
-
Interview with Thao Do on BONUS RETURN - a EU funded project to support the Baltic Sea
-
Report from Madrid: How key COP25 participants perceive climate change education for sustainable development
-
Dialog och reflektion förutsättningar för ett gott samhälle
-
Lärarna på Polhemskolan utforskar utbildning för hållbar utveckling
-
Introduction days on sustainability at Campus Gotland
-
Kommunikatör till internationellt forskningsprogram om miljökommunikation
-
Almedalsseminarium: Hur rustar vi våra lärare och elever att hantera hållbar utveckling?
-
Fortbildning av lärare inom utbildning för hållbar utveckling på Campus Gotland
-
SLU and SWEDESD granted research program on change-oriented environmental communication
-
Urval av innehåll i utbildning för hållbar utveckling behöver uppmärksammas mer
-
New programme to support teacher educators in Zambia and Zimbabwe
-
Konflikter kommer inte upp till ytan i medborgardialoger
-
Förslag om insatser för utbildning för hållbar utveckling i Agenda 2030-delegationens slutrapport
-
Vietnam Sustainability Forum 2019
-
Workshop on Agenda 2030 for students, teachers and researchers at Campus Gotland
-
New UNESCO project aims at strengthening education for sustainable development in Southern Africa
-
Sustainability Talks Writing Retreat 2019
-
Medborgardialogens maktdilemman
-
Winners announced for UNESCO-Japan prize on ESD 2018
-
UNESCO online consultation on the future of ESD
-
Sustainability field trip for new students at Campus Gotland
-
SAIL for Students is visiting Campus Gotland
-
SWEDESD presents research on scaling at ECER 2018
-
Debattartikel: Har regeringen glömt utbildningsmålet?
-
Lärandelabb för hållbar utveckling startar på Campus Gotland
-
Kunskap och innovation fokusområde i Sveriges handlingsplan för Agenda 2030
-
Hur möter och hanterar planerare makt i medborgardialoger?
-
Förslagen som stärker utbildning för hållbar utveckling - resultat från nationell konferens i Uppsala
-
Skalningsverktyget Re-Solve nominerat till Unesco-Japanpriset 2018
-
SWEDESD invited by UNESCO to discuss the future of Education for Sustainable Development
-
Hur ska lärare förhålla sig till skolans värdegrund?
-
BONUS RETURN Regional Exchange and Learning Event in Helsinki
-
Swedesd participates at SASUF Research & Innovation Week in South Africa
-
Workshop on Advancing ESD Policy in Mekong Region