Dialog och reflektion förutsättningar för ett gott samhälle
2019-12-04

Fyra frågor till Martin Westin, projektkoordinator vid Swedesd som disputerar med en avhandling om makt i medborgardialoger vid SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, den 17 december 2019.
Hej Martin, vad handlar din forskning om?
Jag fokuserar på medborgardialoger och makt. Jag har intervjuat planerare som leder dialoger och analyserat Boverkets och SKRs, Sveriges Kommuner och Regioner (tidigare Sveriges Kommuner och Landsting) vägledning för medborgardialoger. Dessutom har jag kritiskt granskat den kommunikativa planeringsteori som ligger till grund för dialogerna. Genom forskningen har jag utvecklat fyra maktbegrepp som är avsedda att användas av planerare för att reflektera över vad som är rätt att göra i omstridda och svårtolkade situationer. Begreppen är användbara i utbildning av planerare, handböcker och i planeringspolicy.
På vilket sätt är det här viktigt?
Forskningen är viktigt eftersom den kan användas för att förbättra medborgardialoger. Det finns höga förväntningar på att dialogerna ska leda till fördjupad demokrati och brett medborgardeltagande i omställningen mot hållbar utveckling. Men det har visat sig svårt att infria förväntningarna. Ett av de största problemen har varit att hantera maktrelationer. Förespråkare för medborgardialoger ser ofta makt som något negativt som bör tas bort från dialogerna. I avhandlingen visar jag att den förståelsen av makt är för ensidig. Att enbart se makt som något negativt kan leda till förvirring och otydlighet om hur beslut fattas i och efter medborgardialoger. Därför har jag utvecklat en bred palett av maktbegrepp som, om de används, kan ge bättre förutsättningar för att dialogerna ska bli tydliga och samtidigt ge utrymme för medborgare att påverka och engagera sig.
Hur kan dina resultat användas?
Jag hoppas kunna bidra till en mer reflekterande praktik i medborgardialoger. Det är framförallt de som leder dialogerna som jag hoppas kan använda resultaten. Det kan vara tjänstepersoner på kommuner eller andra myndigheter, men även konsulter som jobbar med facilitering och processdesign. Jag skulle vilja att resultaten kom till användning på åtminstone två sätt. Det vore fint om de som leder dialoger kunde använda maktbegreppen för att reflektera över vad som är rätt att göra när det bränner till. Ofta kännetecknas såna situationer av öppen eller dold konflikt. För det andra så skulle jag önska att forskningen kan bidra till nya sätt att se på makt i utbildning av planerare och facilitatorer, i handböcker och i planeringspolicy.
Snart är det dags för disputation. Vad blir nästa steg?
Jag vill i framtiden fortsätta forska, utbilda och facilitera dialoger. I det samhällsklimat som råder behöver vi bli bättre på att visa att dialog och reflektion inte är floskler utan förutsättningar för ett gott samhälle.
Mer info
Martin Westin försvarar sin avhandling ”Rethinking power in participatory planning - Towards reflective practice” vid Sveriges lantbruksuniversitet den 17 december kl 13:00 i sal Auditorium Loftet, Ultuna. Opponent är Jonna Bornemark, Södertörns högskola. Alla som är intresserade är välkomna att delta.
Martins forskning om makt i medborgardialoger har möjliggjorts genom samverkan mellan Sveriges lantbruksuniversitet, SLU och Swedesd - Internationellt center för lärande för hållbar utveckling vid Uppsala universitet.
More news
-
Swedesd established at the disciplinary domain of medicine and pharmacy
-
Swedesd del i nationell satsning på hållbar idrott och friluftsliv
-
New EU-funded collaboration project focuses on virtual exchange
-
Launch of roadmap for implementation of new global framework for Education for Sustainable Development
-
Scholarships opportunities within Mistra Environmental Communication Research Programme
-
Mörk pedagogik - ett nytt sätt att möta klimat- och miljöhot inom utbildning
-
Demokratifrågor viktig del i Polhemskolans hållbarhetsarbete
-
Samarbete över fakultetsgränser måste bli en prioritet
-
Nätverksträff för skolans huvudmän i Helsingborg 2021
-
Forskning belyser skalning av utbildning för hållbar utveckling genom lärande
-
Education in focus at BUP Symposium Online 2020
-
Ny tvärvetenskaplig forskargrupp med fokus på global hälsa och hållbar utveckling
-
Distance education now coming into effect at Uppsala University
-
Handlingsprogram om utbildning för hållbar utveckling summeras
-
Swedesd stödjer fördjupad samverkan mellan myndigheter inom kulturmiljöfrågor
-
Open Conversations: Workshop facilitator Susanna Barrineau on education for sustainable development "we can only do it together"
-
Interview with Thao Do on BONUS RETURN - a EU funded project to support the Baltic Sea
-
Report from Madrid: How key COP25 participants perceive climate change education for sustainable development
-
Dialog och reflektion förutsättningar för ett gott samhälle
-
Lärarna på Polhemskolan utforskar utbildning för hållbar utveckling
-
Introduction days on sustainability at Campus Gotland
-
Kommunikatör till internationellt forskningsprogram om miljökommunikation
-
Almedalsseminarium: Hur rustar vi våra lärare och elever att hantera hållbar utveckling?
-
Fortbildning av lärare inom utbildning för hållbar utveckling på Campus Gotland
-
SLU and SWEDESD granted research program on change-oriented environmental communication
-
Urval av innehåll i utbildning för hållbar utveckling behöver uppmärksammas mer
-
New programme to support teacher educators in Zambia and Zimbabwe
-
Konflikter kommer inte upp till ytan i medborgardialoger
-
Förslag om insatser för utbildning för hållbar utveckling i Agenda 2030-delegationens slutrapport
-
Vietnam Sustainability Forum 2019
-
Workshop on Agenda 2030 for students, teachers and researchers at Campus Gotland
-
New UNESCO project aims at strengthening education for sustainable development in Southern Africa
-
Sustainability Talks Writing Retreat 2019
-
Medborgardialogens maktdilemman
-
Winners announced for UNESCO-Japan prize on ESD 2018
-
UNESCO online consultation on the future of ESD
-
Sustainability field trip for new students at Campus Gotland
-
SAIL for Students is visiting Campus Gotland
-
SWEDESD presents research on scaling at ECER 2018
-
Debattartikel: Har regeringen glömt utbildningsmålet?
-
Lärandelabb för hållbar utveckling startar på Campus Gotland
-
Kunskap och innovation fokusområde i Sveriges handlingsplan för Agenda 2030
-
Hur möter och hanterar planerare makt i medborgardialoger?
-
Förslagen som stärker utbildning för hållbar utveckling - resultat från nationell konferens i Uppsala
-
Skalningsverktyget Re-Solve nominerat till Unesco-Japanpriset 2018
-
SWEDESD invited by UNESCO to discuss the future of Education for Sustainable Development
-
Hur ska lärare förhålla sig till skolans värdegrund?
-
BONUS RETURN Regional Exchange and Learning Event in Helsinki
-
Swedesd participates at SASUF Research & Innovation Week in South Africa
-
Workshop on Advancing ESD Policy in Mekong Region