Forskning belyser skalning av utbildning för hållbar utveckling genom lärande
2020-06-09

Efterfrågan på utbildning med fokus på hållbarhet växer i takt med att trycket på planeten ökar. Goda exempel finns runt om i världen men har svårt att få spridning. I en ny avhandling presenterar Martin Mickelsson forskning om skalning av utbildning för hållbar utveckling och nya metoder för att lyckas.
Utvärderingar av de senaste årens utbildning för hållbar utveckling visar att insatser som ökar kunskaper och förändrar praktiker går trögt. I ett nyligen avslutat handlingsprogram betonar Unesco vikten av att ”skala” kvalitativ och effektiv utbildning för hållbar utveckling. Men vad innebär skalning av utbildning och hur fungerar det i praktiken?

- Skalning är ett vagt och dåligt definierat begrepp, vilket har gjort det svårt för lärare och utbildare att hantera. Därför har det varit viktigt att bygga mer kunskap om skalning av utbildning för att lära hur vi faktiskt kan bli bättre. Ytterst handlar det om att systematiskt förstå vad för utbildning du vill och bör skala, vart du vill skala den, vilka personer som ska vara involverade och förutsättningarna för deras deltagande, säger Martin Mickelsson, administratör och utbildare vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten som är aktuell med avhandlingen ”Sharing Good Examples, Then What?: Investigations of Contingency and Continuity in the Scaling-of-ESD-Activities-as-Learning.”
I sitt arbete har Martin sammanställt forskningsläget och identifierat ett eftersatt område. I samarbete med Swedesd – Internationellt center för lärande för hållbar utveckling, har han engagerat forskare, praktiker, skolledare, policyutvecklare och beslutsfattare i Sverige, Sydafrika och Ecuador under flera år för att studera hur skalning av utbildning med hållbarhetsfokus fungerar i praktiken. Genom en deltagande forskningsprocess har man utvecklat skalningsmetoden SEAL (Scaling-ESD-Activities-as-Learning).
- Skalningsbegreppet är hämtat från näringslivet. Om man lyfter in det i utbildningens område blir det lätt en process anpassad för ett mindre komplext innehåll med avgränsade, enkla och mer kortsiktiga målsättningar. En sådan process blir problematisk om målet är långsiktig förändring och transformation som i fallet med utbildning för hållbar utveckling.
Martin menar att det är viktigt att lyfta fram att skalning alltid innefattar både processer och innehåll. Ofta är skalningsinnehållet i industri enklare, till exempel en produktionsteknik, medan utbildning handlar om meningsskapande hos elever. Hur gör man då för att lyckas skala upp utbildningar med hållbarhetsfokus?
- Möjligheterna och utmaningarna ser olika ut beroende på vart i arbetet man befinner sig. Det finns särskilt goda möjligheter om utbildningen designas med skalning i åtanke. I det mer vanliga fallet, där en utbildning redan utformats, visar min avhandling på värdet att ställa ett antal frågor. Vad i utbildningen bör skalas? Ofta kan, eller bör, inte hela utbildningsprojektet skalas utan snarare vissa delar. En annan viktig fråga är vart och med vilka personer som skalningen ska ske? Olika sammanhang har olika förutsättningar för att möjliggöra en lyckad skalning. Särskilt viktiga är de personer som är involverade. Inom utbildning för hållbar utveckling är målet långsiktig förändring. De här personerna behöver på sikt ”ta över” utbildningsprojektet snarare än att vara beroende av externa experter, vilket knyter an till vikten av inte bara skala från en plats till en annan eller flera, utan att även skala över tid. Det innebär att låta utbildningsprojektet förbli relevant även när de särskilda insatserna, som ofta sätts in inledningsvis, avslutas.
I avhandlingen problematiserar Martin ivern att sprida goda exempel vilket kan riskera att underminera lärares eller utbildares platsbundna kunskaper och erfarenheter. Innebär detta att det goda exemplet är verkningslöst?
- Nej självklart inte, men det finns fördelar av att behandla det som en värdefull startpunkt snarare än en slutsats. Min kritik handlar om förhållningssättet till goda exempel som färdig produkt att efterlikna snarare än något som kan, och ofta behöver, anpassas genom lärandeprocesser. Lärare och utbildare behöver ha förmåga att anpassa goda exempel till sin egen praktik för att tackla hållbarhetsutmaningar i en oviss framtid.
Angående ökad kunskap och beteendeförändring menar Martin att det knyter an till utbildningssyften och förklarar att kopplingen mellan kunskap och handling inte är något självklart.
- Ofta ligger utmaningen i vad existerande kunskap blir i våra vardagliga praktiker, snarare än att vi behöver mer kunskap. Genom min avhandling erbjuder jag ett systematiskt tillvägagångssätt att anpassa kunskap från existerande projekt till den vardagliga utbildningspraktiken.
Viktor Jacobsson
Mer information
Martin Mickelsson
Administratör vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet
018- 471 2449, martin.mickelsson@edu.uu.se
Länk till avhandlingen i Diva
http://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1385999
Mickelsson, Martin A review of scaling concepts in educational research: resolve scaling workshops project Uppsala universitet 2018
”UNESCO roadmap for implementing the Global Action Programme on Education for Sustainable Development” Unesco 2014
Pressbild, vid publicering ange fotograf Mikael Wallerstedt.
More news
-
Swedesd established at the disciplinary domain of medicine and pharmacy
-
Swedesd del i nationell satsning på hållbar idrott och friluftsliv
-
New EU-funded collaboration project focuses on virtual exchange
-
Launch of roadmap for implementation of new global framework for Education for Sustainable Development
-
Scholarships opportunities within Mistra Environmental Communication Research Programme
-
Mörk pedagogik - ett nytt sätt att möta klimat- och miljöhot inom utbildning
-
Demokratifrågor viktig del i Polhemskolans hållbarhetsarbete
-
Samarbete över fakultetsgränser måste bli en prioritet
-
Nätverksträff för skolans huvudmän i Helsingborg 2021
-
Forskning belyser skalning av utbildning för hållbar utveckling genom lärande
-
Education in focus at BUP Symposium Online 2020
-
Ny tvärvetenskaplig forskargrupp med fokus på global hälsa och hållbar utveckling
-
Distance education now coming into effect at Uppsala University
-
Handlingsprogram om utbildning för hållbar utveckling summeras
-
Swedesd stödjer fördjupad samverkan mellan myndigheter inom kulturmiljöfrågor
-
Open Conversations: Workshop facilitator Susanna Barrineau on education for sustainable development "we can only do it together"
-
Interview with Thao Do on BONUS RETURN - a EU funded project to support the Baltic Sea
-
Report from Madrid: How key COP25 participants perceive climate change education for sustainable development
-
Dialog och reflektion förutsättningar för ett gott samhälle
-
Lärarna på Polhemskolan utforskar utbildning för hållbar utveckling
-
Introduction days on sustainability at Campus Gotland
-
Kommunikatör till internationellt forskningsprogram om miljökommunikation
-
Almedalsseminarium: Hur rustar vi våra lärare och elever att hantera hållbar utveckling?
-
Fortbildning av lärare inom utbildning för hållbar utveckling på Campus Gotland
-
SLU and SWEDESD granted research program on change-oriented environmental communication
-
Urval av innehåll i utbildning för hållbar utveckling behöver uppmärksammas mer
-
New programme to support teacher educators in Zambia and Zimbabwe
-
Konflikter kommer inte upp till ytan i medborgardialoger
-
Förslag om insatser för utbildning för hållbar utveckling i Agenda 2030-delegationens slutrapport
-
Vietnam Sustainability Forum 2019
-
Workshop on Agenda 2030 for students, teachers and researchers at Campus Gotland
-
New UNESCO project aims at strengthening education for sustainable development in Southern Africa
-
Sustainability Talks Writing Retreat 2019
-
Medborgardialogens maktdilemman
-
Winners announced for UNESCO-Japan prize on ESD 2018
-
UNESCO online consultation on the future of ESD
-
Sustainability field trip for new students at Campus Gotland
-
SAIL for Students is visiting Campus Gotland
-
SWEDESD presents research on scaling at ECER 2018
-
Debattartikel: Har regeringen glömt utbildningsmålet?
-
Lärandelabb för hållbar utveckling startar på Campus Gotland
-
Kunskap och innovation fokusområde i Sveriges handlingsplan för Agenda 2030
-
Hur möter och hanterar planerare makt i medborgardialoger?
-
Förslagen som stärker utbildning för hållbar utveckling - resultat från nationell konferens i Uppsala
-
Skalningsverktyget Re-Solve nominerat till Unesco-Japanpriset 2018
-
SWEDESD invited by UNESCO to discuss the future of Education for Sustainable Development
-
Hur ska lärare förhålla sig till skolans värdegrund?
-
BONUS RETURN Regional Exchange and Learning Event in Helsinki
-
Swedesd participates at SASUF Research & Innovation Week in South Africa
-
Workshop on Advancing ESD Policy in Mekong Region