Demokratifrågor viktig del i Polhemskolans hållbarhetsarbete
2020-06-30
i staden med hjälp av bilder och med Visby som utgångspunkt. Foto: Swedesd
Sedan hösten 2019 har Swedesd och Region Gotland samarbetat med nystartade Polhemskolan för att utveckla personalens kompetenser att utbilda för hållbar utveckling. Ett av skolans fokusområden är delaktighet och elevinflytande, vilket stod i fokus under det avslutande kurstillfället i Visby.
Polhemskolan är en ny grundskola på Gotland med inriktning naturvetenskap och hållbar utveckling. Här går idag ett 70-tal elever i årskurs 1 till 6 och till kommande termin väntas fler elever. Under första året har skolan hunnit med att genomföra en rad aktiviteter och insatser med fokus på hållbar utveckling.
I samverkan med Region Gotland har eleverna bidragit med idéer kring byggnationen av återvinningscentralen och hanteringen av återvunnet materialet. Ett arbete som lett fram till både utställning och uppmärksamhet i media. På skolan har man inrättat vänskapsgrupper och fritidsråd, startat odlingar och fågelautomater och demonstrerat för klimatet.
Som stöd i arbetet har Polhemskolan satt upp fem målområden med fokus på hållbar utveckling. Målen finns med i den ansökan som skolan skickat in till Skolverket för att bli certifierad ”Skola för hållbar utveckling”. Som utgångspunkt för de egna målen använder man sig av de Globala målen för hållbar utveckling i Agenda 2030.
Ett av skolans mål är att utveckla elevernas handlingskompetens, medinflytande och framtidstro genom demokratiska arbetssätt. Under det avslutande fortbildningstillfället utforskade lärare och skolledare tillsammans med processledare vid Swedesd och Världsnaturfonden WWF, möjligheterna att öka elevernas delaktighet.
Bland annat diskuterades utvecklingen av den nya skolgården. Här har eleverna fått möjlighet att lämna synpunkter och önskemål men återkoppling om vad som händer med gården har uteblivit. En lärare i gruppen föreslår att man ska bjuda in representanter för regionen till elevrådet för att ge eleverna möjlighet att ställa frågor om processen.
- Den svenska skolan har ett kunskapsuppdrag men också ett demokratiuppdrag. Ett sätt att låta eleverna utvecklas i enlighet med det senare är att låta dem möta en ”äkta målgrupp”. På så sätt upplevs undervisningens innehåll som meningsfullt och angeläget för dem, säger Iann Lundegård, projektledare vid Swedesd och docent och lektor i didaktik med inriktning mot naturvetenskap och utbildning för hållbar utveckling vid Stockholms universitet.
Ett annat exempel på elevinflytande och delaktighet är utvecklingen av Polhemskolans egna skolskog, Planetskogen. Nu pågår diskussioner med regionen om att skriva kontrakt så att skogen kan skyddas och skötas och på så sätt förbli en långsiktig resurs för skolor i området. En central del i arbetet med skolskogen är att låt eleverna själva få delta i utvecklingen och ge förslag på vad skolskogskontraktet ska innehålla. Eleverna har till exempel föreslagit system för sophantering och renhållning, upprättande av nya bänkar och grillplatser, samt stöd och insatser för skydd av växter och djur i området.
Hur Polhemskolan arbetar med skolskogen och kontraktet följs av Alexander Hellquist från Swedesd som arbetar inom forskningsprojektet Science Education for Action and Engagement towards Sustainability (SEAS). Projekt sker till stöd för skolor i olika länder som samverkar med aktörer i det omgivande samhället i syfte att skapa kunskap och handlingskraft bland barn och unga i miljö-, klimat- och hållbarhetsfrågor.
Inför kommande läsår satsar Polhemskolan på nya projekt. Bland annat en skolträdgård med odlingar och träd som passar för både barn och biologisk mångfald. Man planerar även för fortsatt samarbete med externa aktörer och föräldrar för att se hur skolan kan medverka i utvecklingen av teknik och funktioner som behövs för att nå ett hållbart samhälle.
Viktor Jacobsson
Polhemskolans 5 målområden:
- Att utveckla ett ämnesövergripande arbete där de Globala målen inkluderas i alla skolans verksamheter.
- Att utveckla elevernas handlingskompetens, medinflytande och framtidstro genom demokratiska arbetssätt.
- Att etablera samarbeten med externa aktörer ”en skola närmare samhället”.
- Att utveckla elevernas kunskaper om och känsla för naturen.
- Att utveckla elevernas kunskaper om och känsla för social samhörighet.
Länkar
Polhemskolan
Skola för hållbar utveckling
More news
-
Swedesd established at the disciplinary domain of medicine and pharmacy
-
Swedesd del i nationell satsning på hållbar idrott och friluftsliv
-
New EU-funded collaboration project focuses on virtual exchange
-
Launch of roadmap for implementation of new global framework for Education for Sustainable Development
-
Scholarships opportunities within Mistra Environmental Communication Research Programme
-
Mörk pedagogik - ett nytt sätt att möta klimat- och miljöhot inom utbildning
-
Demokratifrågor viktig del i Polhemskolans hållbarhetsarbete
-
Samarbete över fakultetsgränser måste bli en prioritet
-
Nätverksträff för skolans huvudmän i Helsingborg 2021
-
Forskning belyser skalning av utbildning för hållbar utveckling genom lärande
-
Education in focus at BUP Symposium Online 2020
-
Ny tvärvetenskaplig forskargrupp med fokus på global hälsa och hållbar utveckling
-
Distance education now coming into effect at Uppsala University
-
Handlingsprogram om utbildning för hållbar utveckling summeras
-
Swedesd stödjer fördjupad samverkan mellan myndigheter inom kulturmiljöfrågor
-
Open Conversations: Workshop facilitator Susanna Barrineau on education for sustainable development "we can only do it together"
-
Interview with Thao Do on BONUS RETURN - a EU funded project to support the Baltic Sea
-
Report from Madrid: How key COP25 participants perceive climate change education for sustainable development
-
Dialog och reflektion förutsättningar för ett gott samhälle
-
Lärarna på Polhemskolan utforskar utbildning för hållbar utveckling
-
Introduction days on sustainability at Campus Gotland
-
Kommunikatör till internationellt forskningsprogram om miljökommunikation
-
Almedalsseminarium: Hur rustar vi våra lärare och elever att hantera hållbar utveckling?
-
Fortbildning av lärare inom utbildning för hållbar utveckling på Campus Gotland
-
SLU and SWEDESD granted research program on change-oriented environmental communication
-
Urval av innehåll i utbildning för hållbar utveckling behöver uppmärksammas mer
-
New programme to support teacher educators in Zambia and Zimbabwe
-
Konflikter kommer inte upp till ytan i medborgardialoger
-
Förslag om insatser för utbildning för hållbar utveckling i Agenda 2030-delegationens slutrapport
-
Vietnam Sustainability Forum 2019
-
Workshop on Agenda 2030 for students, teachers and researchers at Campus Gotland
-
New UNESCO project aims at strengthening education for sustainable development in Southern Africa
-
Sustainability Talks Writing Retreat 2019
-
Medborgardialogens maktdilemman
-
Winners announced for UNESCO-Japan prize on ESD 2018
-
UNESCO online consultation on the future of ESD
-
Sustainability field trip for new students at Campus Gotland
-
SAIL for Students is visiting Campus Gotland
-
SWEDESD presents research on scaling at ECER 2018
-
Debattartikel: Har regeringen glömt utbildningsmålet?
-
Lärandelabb för hållbar utveckling startar på Campus Gotland
-
Kunskap och innovation fokusområde i Sveriges handlingsplan för Agenda 2030
-
Hur möter och hanterar planerare makt i medborgardialoger?
-
Förslagen som stärker utbildning för hållbar utveckling - resultat från nationell konferens i Uppsala
-
Skalningsverktyget Re-Solve nominerat till Unesco-Japanpriset 2018
-
SWEDESD invited by UNESCO to discuss the future of Education for Sustainable Development
-
Hur ska lärare förhålla sig till skolans värdegrund?
-
BONUS RETURN Regional Exchange and Learning Event in Helsinki
-
Swedesd participates at SASUF Research & Innovation Week in South Africa
-
Workshop on Advancing ESD Policy in Mekong Region