Mörk pedagogik - ett nytt sätt att möta klimat- och miljöhot inom utbildning
2020-10-07

ramverk för hållbarhetsfrågor, bland annat influerat av amerikansk skräckfiktion.
Global uppvärmning, massutrotning, antibiotikaresistens. Vår tids hållbarhetsutmaningar är abstrakta begrepp och fenomen som är svåra att förstå vidden av men som kommer att få stora konsekvenser för människans liv och utbildning. Det menar en nordisk forskartrio som tagit fram ett ”mörkt” pedagogiskt ramverk i syfte att möta de nya behoven inom utbildning.

- Dom här nya ödesfrågorna är både svårfångade, overkliga och skrämmande och utmanar själva grundförutsättningarna för vår förståelse av den pedagogiska processen där utbildningsinnehållet alltid ska vara begripligt, säger Stefan Bengtsson, nybliven docent i didaktik vid Uppsala universitet med särskilt fokus på utbildning för hållbar utveckling.
Tillsammans med forskare vid Aarhus universitet har Stefan tittat närmare på den här typen av hållbarhetsfrågor inom utbildning. Det svensk-danska forskarlaget har bland annat tagit fasta på den amerikanska skräckförfattaren H.P Lovecrafts berättelser om det skrämmande och icke-mänskliga. Forskarna pekar på hur människor på samma sätt som Lovecrafts litterära figurer pendlar mellan förnekelse och galenskap i mötet med vår tids klimat- och miljöhot.
- Det mörka i Lovecrafts berättelser pekar mot något i vår upplevelse av världen som vi för det mesta förnekar. Människor ha i alla tider försökt att på olika sätt hantera den här typen av svårdefinierbara hot. I vår forskning arbetar vi med hur utbildningen kan öppna upp för det mörka och hotfulla i syfte att utveckla en annan typ av pedagogik i en tid av klimatförändring, exploatering och massutrotning.
Inspiration till projektet om mörk pedagogik kommer också från den filosofiska rörelsen kring objektorienterad ontologi (OOO) och Timothy Mortons arbete med hyperobjekt. Här utforskas separationen mellan objektet så som de upplevs (fenomen) och objektet i sig själv (noumenon) och hur vi som människor behöver omdefiniera vår förståelse och relation till planeten och dess resurser.
- Hyperobjekt öppnar upp för ett annorlunda sätt att förstå miljö- och klimatfrågor inom både utbildning och utbildningsvetenskaplig forskning. Vårt arbetet är ett försök att översätta nya filosofiska utgångspunkter till kontexten av miljö- och hållbarhetsutbildning. Syftet är att öppna upp för nya sett att se på utbildning och återupptäcka åsidoträngda undervisningspraktiker.
Mer information

H.P Lovecraft (1890-1937) var en amerikanske författare känd för sina skräcknoveller med inslag av science fiction. Lovecraft har bland annat skrivit Cthulhu-mytologin och boken Necronomicon. Förutom författarskapet har Lovecraft efter sin död uppmärksammats för sina rasistiska och främlingsfientliga åsikter vilket forskarna helt tar avstånd från.

Timothy Morton är filosof och professor i engelska vid Rice University, Houston, USA och uppmärksammad för sitt ekokritiska arbete.
Morton har bland annat utvecklat begreppet hyperobjekt - en benämning för saker och fenomen så spridda i tid och rum att de inte kan knytas till en specifik plats eller område men som ändå är ständigt närvarande. Exempel på hyperobjekt i relation till miljö- och hållbarhetsfrågor kan vara kärnkraft, petroleum och mikroplaster.
Läs mer på Timothy Mortons blogg Ecology Without Nature.
Objektorienterad ontologi (OOO) är en rörelse inom filosofin grundad av den amerikanske filosofen Graham Harman och som vänder sig mot korrelationismen och antropocentrismen. En utgångspunkt inom OOO är att individuella identiteter (verkliga objekt) existerar oberoende av varandra och av mänskligt medvetande och är mer än summan av sina relationer.
Referenslista
Lysgaard, J., Bengtsson, S. 2020. ”Dark pedagogy: Speculative realism and environmental and sustainability education”. Environmental Education Research.
Lysgaard, J., Bengtsson, S., and Laugensen, M. 2019. “Dark Pedagogy: Education, Horror and the Anthropocene.” Palgrave Macmillan
More news
-
Swedesd established at the disciplinary domain of medicine and pharmacy
-
Swedesd del i nationell satsning på hållbar idrott och friluftsliv
-
New EU-funded collaboration project focuses on virtual exchange
-
Launch of roadmap for implementation of new global framework for Education for Sustainable Development
-
Scholarships opportunities within Mistra Environmental Communication Research Programme
-
Mörk pedagogik - ett nytt sätt att möta klimat- och miljöhot inom utbildning
-
Demokratifrågor viktig del i Polhemskolans hållbarhetsarbete
-
Samarbete över fakultetsgränser måste bli en prioritet
-
Nätverksträff för skolans huvudmän i Helsingborg 2021
-
Forskning belyser skalning av utbildning för hållbar utveckling genom lärande
-
Education in focus at BUP Symposium Online 2020
-
Ny tvärvetenskaplig forskargrupp med fokus på global hälsa och hållbar utveckling
-
Distance education now coming into effect at Uppsala University
-
Handlingsprogram om utbildning för hållbar utveckling summeras
-
Swedesd stödjer fördjupad samverkan mellan myndigheter inom kulturmiljöfrågor
-
Open Conversations: Workshop facilitator Susanna Barrineau on education for sustainable development "we can only do it together"
-
Interview with Thao Do on BONUS RETURN - a EU funded project to support the Baltic Sea
-
Report from Madrid: How key COP25 participants perceive climate change education for sustainable development
-
Dialog och reflektion förutsättningar för ett gott samhälle
-
Lärarna på Polhemskolan utforskar utbildning för hållbar utveckling
-
Introduction days on sustainability at Campus Gotland
-
Kommunikatör till internationellt forskningsprogram om miljökommunikation
-
Almedalsseminarium: Hur rustar vi våra lärare och elever att hantera hållbar utveckling?
-
Fortbildning av lärare inom utbildning för hållbar utveckling på Campus Gotland
-
SLU and SWEDESD granted research program on change-oriented environmental communication
-
Urval av innehåll i utbildning för hållbar utveckling behöver uppmärksammas mer
-
New programme to support teacher educators in Zambia and Zimbabwe
-
Konflikter kommer inte upp till ytan i medborgardialoger
-
Förslag om insatser för utbildning för hållbar utveckling i Agenda 2030-delegationens slutrapport
-
Vietnam Sustainability Forum 2019
-
Workshop on Agenda 2030 for students, teachers and researchers at Campus Gotland
-
New UNESCO project aims at strengthening education for sustainable development in Southern Africa
-
Sustainability Talks Writing Retreat 2019
-
Medborgardialogens maktdilemman
-
Winners announced for UNESCO-Japan prize on ESD 2018
-
UNESCO online consultation on the future of ESD
-
Sustainability field trip for new students at Campus Gotland
-
SAIL for Students is visiting Campus Gotland
-
SWEDESD presents research on scaling at ECER 2018
-
Debattartikel: Har regeringen glömt utbildningsmålet?
-
Lärandelabb för hållbar utveckling startar på Campus Gotland
-
Kunskap och innovation fokusområde i Sveriges handlingsplan för Agenda 2030
-
Hur möter och hanterar planerare makt i medborgardialoger?
-
Förslagen som stärker utbildning för hållbar utveckling - resultat från nationell konferens i Uppsala
-
Skalningsverktyget Re-Solve nominerat till Unesco-Japanpriset 2018
-
SWEDESD invited by UNESCO to discuss the future of Education for Sustainable Development
-
Hur ska lärare förhålla sig till skolans värdegrund?
-
BONUS RETURN Regional Exchange and Learning Event in Helsinki
-
Swedesd participates at SASUF Research & Innovation Week in South Africa
-
Workshop on Advancing ESD Policy in Mekong Region