Kunskapsallians för bättre stöd till unga utsatta i Malmö
2017-05-02

Swedesd och en grupp av organisationer från offentlig sektor, civilsamhälle och näringsliv samverkar för att stärka stödet till unga som lever i utanförskap i Malmö. Målet är att utveckla kunskap om hur sektoröverskridande samverkan kan förbättras och leda till en socialt hållbar utveckling.
På initiativ från Rädda barnen i Malmö och Swedesd har ett antal aktörer gått samman för att bli bättre på att stötta unga i utanförskap. Gruppen har bildat en kunskapsallians, ett forum för strategisk samverkan där olika sektorer i samhället deltar. Modellen förespråkas i Malmökommissionens uppmärksammade rapport kring social hållbarhet.
Målet med Kunskapsalliansen i Malmö är att identifiera och hitta lösningar på systembrister som gör att unga ”faller mellan stolarna” eller inte får det stöd de behöver för att komma närmare arbetsmarknaden eller förbättra sin livskvalitet på annat sätt.
-Vi försöker att använda konkreta erfarenheter från den operativa nivån för att avgöra vilka strategiska förändringar på systemnivå som är mest angelägna. På våra möten har vi tittat på utsatta individers levnadshistorier för att kartlägga vilka insatser som görs, vilka som är möjliga och vad som behöver förändras. Vi har även försökt fånga upp lärdomar från existerande samverkansprojekt och från forskning, säger Martin Westin, projektkoordinator vid Swedesd, som stöttar projektet med processledning och teoretiska perspektiv.
Den 21 april träffades gruppen i Lindängen i Malmö för att studera hur man har arbetat på Framtidens hus. Där jobbar socialtjänst, arbetsförmedling och civilsamhället under samma tak för att samordna sitt stöd till boende i området. Under workshopen diskuterade Kunskapsalliansen tillsammans med representanter från Framtidens hus framgångsfaktorer i arbetet, och reflekterade över hur de kan spridas eller kopplas ihop med andra initiativ.
-Något som tydligt har framkommit under Kunskapsalliansens arbete är hur viktigt det är att personer som arbetar med unga har förtroende och mandat att vara flexibla och vid behov hitta anpassade lösningar i samverkan med andra aktörer. En sådan tillitsbaserad styrning verkar ha varit avgörande för framgångarna på Framtidens hus, säger Martin Westin.
Kunskapsalliansen utgörs för närvarande av Swedesd, Rädda barnen, Malmö stad, Arbetsförmedlingen, Region Skåne, Fryshuset, Röda korset, Boost by FC Rosengård, Centrum för Publikt Entreprenörskap och IKEA.
Fler nyheter
-
Dialog och reflektion förutsättningar för ett gott samhälle
Martin Westin, Swedesd, forskar om mak... -
Lärarna på Polhemsskolan i Visby utforskar utbildning för hållbar utveckling
Djur på rygg. En pedagogisk övning som... -
Introduktionsdagar på Campus Gotland med fokus på hållbarhet
Studenter presenterar sina tankar om h... -
Kommunikatör till internationellt forskningsprogram om miljökommunikation
SLU, Sveriges lantbruksuniversitet och S... -
Almedalsseminarium: Hur rustar vi våra lärare och elever att hantera hållbar utveckling?
Den 4 juli arrangerade Swedesd ett s... -
Fortbildning av lärare inom utbildning för hållbar utveckling på Campus Gotland
Carina Johansson och Camilla Asplund I... -
SLU och Swedesd har beviljats forskningsprogram om förändringsorienterad miljökommunikation
Swedesd har tillsammans med SLU som huvu... -
Urval av innehåll i utbildning för hållbar utveckling behöver uppmärksammas mer
Vad avgör vilka hållbarhetsfrågor som ly... -
Konflikter kommer inte upp till ytan i medborgardialoger
Medborgardialoger kring komplexa hållbar... -
Förslag om insatser för utbildning för hållbar utveckling i Agenda 2030-delegationens slutrapport
Agenda 2030-delegationen har avslutat si... -
Hållbarhetsworkshop om Agenda 2030 för lärare, forskare och studenter på Campus Gotland
Swedesd arrangerar en workshop om Agenda... -
Unesco-projekt ska stärka utbildning för hållbar utveckling i södra Afrika
Unesco har beviljats 21,5 miljoner av Sv... -
Skrivretreat för doktorander inom hållbar utveckling
För andra året i rad arrangerar Uppsala ... -
Medborgardialogens maktdilemman
Vem ska bestämma i planeringssituationer... -
Exkursion med hållbarhetstema för nya studenter på Campus Gotland
Över 100 studenter på kandidat och maste... -
SAIL for Students besöker Campus Gotland
Hållbarhetskursen SAIL for Students sk... -
Swedesd presenterar forskning om skalning vid ECER 2018
Swedesd är medarrangör av ett forsknings... -
Debattartikel: Har regeringen glömt utbildningsmålet?
Stärkt kunskap och innovation är ett a... -
Lärandelabb för hållbar utveckling startar på Campus Gotland
Campus Gotland etablerar ett lärande... -
Kunskap och innovation fokusområde i Sveriges handlingsplan för Agenda 2030
Den här veckan beslutade regeringen ... -
Hur möter och hanterar planerare makt i medborgardialoger?
Uppsala kommun har genomfört medborgar... -
Förslagen som stärker utbildning för hållbar utveckling - resultat från nationell konferens i Uppsala
Kompetensutveckling för pedagoger och sk... -
Skalningsverktyget Re-Solve nominerat till Unesco-Japanpriset 2018
Sverige har nominerat skalnings- och pro... -
Swedesd inbjudna till Unescomöte om framtiden för utbildning för hållbar utveckling
Unesco har bjudit in Swedesd som en av f... -
Hur ska lärare förhålla sig till skolans värdegrund?
Det finns många skäl att diskutera det... -
BONUS RETURN - konferens om innovationer för hållbar utveckling
På onsdag den 30 maj arrangerar Swedesd ... -
Swedesd deltar i SASUF forskning- och innovationsvecka i Sydafrika
Swedesd deltar i SASUF forskning- och in... -
Workshop med fokus på utbildning för hållbar utveckling i Mekongregionen
Tillsammans med Unesco arrangerar Swedes... -
Vinnarna av BONUS RETURN innovationstävling utsedda
Vinnarna av BONUS RETURN innovationstä... -
Unesco visar prisad fotoutställning om de Globala målen
The Hard Rain Projects utställning... -
Sista chansen att nominera till Unesco-Japanpriset för utbildning för hållbar utveckling
Prisutdelningav av 2017 års Unesco-Jap... -
Campus Gotland anordnar skrivretreat för doktorander inom hållbarhetsområdet
Sustainability Talks skrivretreat vid ... -
Martin forskar om skalning av utbildning för hållbar utveckling
Världens länder uppmanas att ”skala upp”... -
Tvärsektoriellt samarbete om Agenda 2030 på Gotland
Workshopdeltagare diskuterar lösningar... -
Skolorna måste bli bättre på att lära ut hållbar utveckling
Omställningen till en hållbar värld må... -
Nationell konferens i Uppsala om lärande, utbildning och Agenda 2030
Den 8 februari arrangerar Swedesd i sama... -
Ny rapport från Naturskyddsföreningen om lärande för hållbar utveckling i Sverige
Trots att Sverige antagit de globala mål... -
Studie ska bemöta kritiken mot medborgardialoger
Martin Westin, Swedesd, skriver en avh... -
Utvärdering av lärosätenas arbete med att främja hållbar utveckling
Swedesd har deltagit i Universitetskansl... -
Swedesd utbildar fler i processdesign och facilitering
Deltagare i kursen "Att leda samverkan... -
Kommunalt nätverk för huvudmän ska stärka lärande för hållbar utveckling
Kommunala chefsnätverket CESD träffas ... -
Almedalsseminarium: Hur skapar vi samverkan inom utbildning för att nå hållbarhetsmålen i Agenda 2030?
Under årets Almedalsvecka arrangerar Swe... -
...
-
De vill att ungdomar inkluderas i arbetet med utbildning för hållbar utveckling i Sverige
Arbetsgruppen för GAP-programmets prio... -
Kunskapsallians för bättre stöd till unga utsatta i Malmö
Workshopdeltagare från Kunskapsallians... -
Workshopserie för att skala upp utbildning för hållbar utveckling i nya Nobel Center
Pedagoger vid Nobelmuseet utforskar mö... -
Utbildning för att leda samverkan kring komplexa samhällsutmaningar
Workshop i kursen Att leda samverkan. ... -
Så kan kvaliteten i lärarutbildningen förbättras med lärande för hållbar utveckling
Swedesd presenterar förslag på förändrin... -
Öppen föreläsning om klimatutmaningar på Campus Gotland
Kevin Anderson, Uppsala universitets... -
Hållbarhet i fokus för lärare och elever på Nobelmuseet
I samarbete med Nobelmuseet har Swed...