Utvärdering av lärosätenas arbete med att främja hållbar utveckling
2017-10-04
Swedesd har deltagit i Universitetskanslersämbetets utvärdering av universitetens och högskolornas arbete med att främja hållbar utveckling. Resultaten visar att bara en fjärdedel av Sveriges lärosäten har en väl utvecklad process för arbetet med hållbar utveckling inom utbildning.
2016 fick Universitetskanslersämbetet (UKÄ) i uppdrag av regeringen att genomföra en utvärdering av universitets och högskolors arbete med att främja en hållbar utveckling utifrån kraven i högskolelagen (1992:1434). Syftet har varit att bidra med kunskap och nationella jämförelser av hur lärosätena arbetar med hållbar utveckling och att presentera de resultat som uppnåtts.
Swedesd föreståndare Eva Friman har ingått i den särskilda bedömargrupp som bistått UKÄ i utvärderingsarbetet. Bedömargruppen bestående av sakkunniga, student- och doktorandrepresentanter och arbetslivsföreträdare har granskat lärosätenas självvärderingar och gett lärosätena återkoppling samt identifierat utvecklingsområden. Utifrån bedömargruppens yttrande har UKÄ beslutat om omdöme för respektive lärosäten.
Utvärderingen visar att bara en fjärdedel av landets lärosäten når upp till de kriterier som satts upp, samt att tre fjärdedelar av Sveriges lärosäten bedöms ha en process som är i behov av utveckling.
I rapporten hamnar Uppsala universitet i den första kategorin och man nämner särskilt betydelsen av "Program för hållbar utveckling".
I rapporten lyfter bedömargruppen fram det positiva i att de flesta lärosätena kan ge exempel på kurser eller utbildningsprogram där hållbar utveckling har integrerats. Samtidigt konstaterar man att det är bekymmersamt att hälften inte har lärosätesövergripande mål för hållbar utveckling på plats och att ännu färre utför systematisk uppföljning av dessa mål eller arbetar med kompetensutveckling för sina lärare. Bedömargruppen anser att lärosätenas arbete med att främja en hållbar utveckling måste bli tydligare och nu ske i ett högre tempo.
Resultaten från utvärderingen presenteras i två delar. Del 1 innehåller sammanfattning, beslut och bedömargruppens nationella bild. Del 2 innehåller yttrandena om de olika lärosätena.
Fler nyheter
-
Dialog och reflektion förutsättningar för ett gott samhälle
Martin Westin, Swedesd, forskar om mak... -
Lärarna på Polhemsskolan i Visby utforskar utbildning för hållbar utveckling
Djur på rygg. En pedagogisk övning som... -
Introduktionsdagar på Campus Gotland med fokus på hållbarhet
Studenter presenterar sina tankar om h... -
Kommunikatör till internationellt forskningsprogram om miljökommunikation
SLU, Sveriges lantbruksuniversitet och S... -
Almedalsseminarium: Hur rustar vi våra lärare och elever att hantera hållbar utveckling?
Den 4 juli arrangerade Swedesd ett s... -
Fortbildning av lärare inom utbildning för hållbar utveckling på Campus Gotland
Carina Johansson och Camilla Asplund I... -
SLU och Swedesd har beviljats forskningsprogram om förändringsorienterad miljökommunikation
Swedesd har tillsammans med SLU som huvu... -
Urval av innehåll i utbildning för hållbar utveckling behöver uppmärksammas mer
Vad avgör vilka hållbarhetsfrågor som ly... -
Konflikter kommer inte upp till ytan i medborgardialoger
Medborgardialoger kring komplexa hållbar... -
Förslag om insatser för utbildning för hållbar utveckling i Agenda 2030-delegationens slutrapport
Agenda 2030-delegationen har avslutat si... -
Hållbarhetsworkshop om Agenda 2030 för lärare, forskare och studenter på Campus Gotland
Swedesd arrangerar en workshop om Agenda... -
Unesco-projekt ska stärka utbildning för hållbar utveckling i södra Afrika
Unesco har beviljats 21,5 miljoner av Sv... -
Skrivretreat för doktorander inom hållbar utveckling
För andra året i rad arrangerar Uppsala ... -
Medborgardialogens maktdilemman
Vem ska bestämma i planeringssituationer... -
Exkursion med hållbarhetstema för nya studenter på Campus Gotland
Över 100 studenter på kandidat och maste... -
SAIL for Students besöker Campus Gotland
Hållbarhetskursen SAIL for Students sk... -
Swedesd presenterar forskning om skalning vid ECER 2018
Swedesd är medarrangör av ett forsknings... -
Debattartikel: Har regeringen glömt utbildningsmålet?
Stärkt kunskap och innovation är ett a... -
Lärandelabb för hållbar utveckling startar på Campus Gotland
Campus Gotland etablerar ett lärande... -
Kunskap och innovation fokusområde i Sveriges handlingsplan för Agenda 2030
Den här veckan beslutade regeringen ... -
Hur möter och hanterar planerare makt i medborgardialoger?
Uppsala kommun har genomfört medborgar... -
Förslagen som stärker utbildning för hållbar utveckling - resultat från nationell konferens i Uppsala
Kompetensutveckling för pedagoger och sk... -
Skalningsverktyget Re-Solve nominerat till Unesco-Japanpriset 2018
Sverige har nominerat skalnings- och pro... -
Swedesd inbjudna till Unescomöte om framtiden för utbildning för hållbar utveckling
Unesco har bjudit in Swedesd som en av f... -
Hur ska lärare förhålla sig till skolans värdegrund?
Det finns många skäl att diskutera det... -
BONUS RETURN - konferens om innovationer för hållbar utveckling
På onsdag den 30 maj arrangerar Swedesd ... -
Swedesd deltar i SASUF forskning- och innovationsvecka i Sydafrika
Swedesd deltar i SASUF forskning- och in... -
Workshop med fokus på utbildning för hållbar utveckling i Mekongregionen
Tillsammans med Unesco arrangerar Swedes... -
Vinnarna av BONUS RETURN innovationstävling utsedda
Vinnarna av BONUS RETURN innovationstä... -
Unesco visar prisad fotoutställning om de Globala målen
The Hard Rain Projects utställning... -
Sista chansen att nominera till Unesco-Japanpriset för utbildning för hållbar utveckling
Prisutdelningav av 2017 års Unesco-Jap... -
Campus Gotland anordnar skrivretreat för doktorander inom hållbarhetsområdet
Sustainability Talks skrivretreat vid ... -
Martin forskar om skalning av utbildning för hållbar utveckling
Världens länder uppmanas att ”skala upp”... -
Tvärsektoriellt samarbete om Agenda 2030 på Gotland
Workshopdeltagare diskuterar lösningar... -
Skolorna måste bli bättre på att lära ut hållbar utveckling
Omställningen till en hållbar värld må... -
Nationell konferens i Uppsala om lärande, utbildning och Agenda 2030
Den 8 februari arrangerar Swedesd i sama... -
Ny rapport från Naturskyddsföreningen om lärande för hållbar utveckling i Sverige
Trots att Sverige antagit de globala mål... -
Studie ska bemöta kritiken mot medborgardialoger
Martin Westin, Swedesd, skriver en avh... -
Utvärdering av lärosätenas arbete med att främja hållbar utveckling
Swedesd har deltagit i Universitetskansl... -
Swedesd utbildar fler i processdesign och facilitering
Deltagare i kursen "Att leda samverkan... -
Kommunalt nätverk för huvudmän ska stärka lärande för hållbar utveckling
Kommunala chefsnätverket CESD träffas ... -
Almedalsseminarium: Hur skapar vi samverkan inom utbildning för att nå hållbarhetsmålen i Agenda 2030?
Under årets Almedalsvecka arrangerar Swe... -
...
-
De vill att ungdomar inkluderas i arbetet med utbildning för hållbar utveckling i Sverige
Arbetsgruppen för GAP-programmets prio... -
Kunskapsallians för bättre stöd till unga utsatta i Malmö
Workshopdeltagare från Kunskapsallians... -
Workshopserie för att skala upp utbildning för hållbar utveckling i nya Nobel Center
Pedagoger vid Nobelmuseet utforskar mö... -
Utbildning för att leda samverkan kring komplexa samhällsutmaningar
Workshop i kursen Att leda samverkan. ... -
Så kan kvaliteten i lärarutbildningen förbättras med lärande för hållbar utveckling
Swedesd presenterar förslag på förändrin... -
Öppen föreläsning om klimatutmaningar på Campus Gotland
Kevin Anderson, Uppsala universitets... -
Hållbarhet i fokus för lärare och elever på Nobelmuseet
I samarbete med Nobelmuseet har Swed...