Martin forskar om skalning av utbildning för hållbar utveckling
2018-03-26
Världens länder uppmanas att ”skala upp” utbildningsinsatser för att nå globala mål för hållbar utveckling. Men vilken kunskap finns egentligen om skalning av utbildning och hur omsätter man ett begrepp från företagsvärlden till utbildningens praktik? Martin Mickelsson skriver en avhandling om detta vid Uppsala universitet.

Begreppet att ”skala” eller ”skala upp” (eng. ”scale”, ”scale-up”) används vanligtvis inom näringslivet för att beskriva en affärsidés möjlighet att växa. På senare tid har uttrycket vunnit mark även inom andra sektorer. På policynivå inom internationellt utvecklingsarbete betonas vikten av att skala utbildning och lärande för hållbar utveckling för att nå målen i Agenda 2030, exemplevis genom Unescos globala handlingsprogram för utbildning för hållbar utveckling (GAP).
Martin Mickelsson är doktorand vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Uppsala universitet och undervisar internationella lärarstudenter i utbildning för hållbar utveckling i en skandinavisk kontext. Samtidigt skriver han en avhandling i samarbete med Swedesd om skalning av utbildning för hållbar utveckling. Arbete påbörjades i samband med att Unesco lanserade handlingsprogrammet GAP 2015.
- Skalning var ett begrepp som hade flutit omkring en tid men som plötsligt lyftes upp som en central nyckel till lösning av hållbarhetsutmaningarna. När jag läste styrdokumentet för GAP upplevde jag en osäkerhet kring vad man egentligen menade. Det var ett linjärt språk om goda exempel på utbildning och att detta ska implementeras och mainstreamas. Men om skalning var det nya inom utbildning kanske det vore bra att förstå vad detta innebär, berättar Martin som upptäckte ett eftersatt forskningsområde.
I februari 2018 publicerades den första artikeln i avhandlingen i tidskriften Environmental Education Research. Den ger en överblick av befintlig kunskap inom området och beskriver erfarenheter av att skala utbildning för hållbar utveckling i Sverige, Ecuador och länder i södra Afrika. Resultaten pekar på att skalning av utbildning för hållbar utveckling bör ske som en transformativ lärandeprocess, och inte som en teknisk reproducering av utbildningsaktiviteter.
- Policymakers vill gärna ha en punktlista eller en formel för hur man lyckas med utbildning och då är det såklart förföriskt med goda exempel. Men bara för att ett projekt är lyckat innebär det inte att det går att skala, det kan vara otroligt kontextuellt beroende. Samtidigt är skalning en återkommande fråga när man har begränsade resurser och vill ta vara på de framgångar man har. Därför är det viktigt att vi förstår vad som gör projekt skalbara och de bakomliggande processerna.
I artikeln presenteras verktyget och workshopserien Re-Solve som utvecklats vid Swedesd och som använts för att samla in data. Martin beskriver arbetet med Re-Solve som en serie möten på en slingrande landsväg på vilken man ställer ett par centrala frågor.
- Vilka utbildningsaktiviteter ska vi skala och vad utmärker dessa? Vilka personer är involverade? Vad har de för syften? Hur ser omständigheterna ut på platsen? Vilka är utmaningarna där? På så sätt blir varje skalningsprocess också ett lärande där man skapar ny kunskap tillsammans.
För att engagera och dra nytta av forskare och praktiker runt om i världen valdes en deltagande forskningsmetod. Här ingår numera kollegor i ett stort internationellt nätverk, framförallt från länder i södra Afrika.
- Det finns väldigt många duktiga forskare i den här regionen som bidrar till den kontinuerliga diskussionen om vad skalning innebär. De har en lång historisk tradition och praktisk erfarenhet av förändringsprojekt och hållbarhetsutmaningar. Vi är genuina partners, berättar Martin, vars nästa steg är att publicera en nya artikel tillsammans med en kollega i Sydafrika om Change Project Approach, en förändringsprocess inom utbildning som Swedesd utvecklat och som skalats i södra Afrika under de senaste tjugofem åren.
Avhandlingen om skalning av utbildning för hållbar utveckling som en lärandeprocess kommer läggas fram under 2019. Martins artikel går att läsa som Open Access:
Martin Mickelsson, David O. Kronlid & Heila Lotz-Sisitka (2018): Consider the unexpected: Scaling ESD as a matter of learning, Environmental Education Research, https://doi.org/10.1080/13504622.2018.1429572
Viktor Jacobsson
Fler nyheter
-
Swedesd inrättas vid Vetenskapsområdet för medicin och farmaci
Swedesd flyttar från Fakulteten för utbi... -
Swedesd del i nationell satsning på hållbar idrott och friluftsliv
Friluftsliv kan vara en kraft för håll... -
Nytt samarbetsprojekt fokuserar på virtuella utbyten
Uppsala universitet kommer att koordiner... -
Unesco lanserar färdplan för nytt globalt ramverk inom utbildning för hållbar utveckling
Unesco organiserar en digital lansering ... -
Mörk pedagogik - ett nytt sätt att möta klimat- och miljöhot inom utbildning
Forskare vid Uppsala universitet och A... -
Demokratifrågor viktig del i Polhemskolans hållbarhetsarbete
Lärarna på Polhemskolan provar att utf... -
Samarbete över fakultetsgränser måste bli en prioritet
Vi ser möjligheter att gå bortom enski... -
Nätverksträff för skolans huvudmän i Helsingborg 2021
Det kommunala chefsnätverket för utbildn... -
Forskning belyser skalning av utbildning för hållbar utveckling genom lärande
Skalning av utbildningar med hållbarhe... -
Utbildning i fokus under höstens hållbarhetssymposium
BUP Symposium 2020 äger rum digitalt o... -
Ny tvärvetenskaplig forskargrupp med fokus på global hälsa och hållbar utveckling
Swedesd har påbörjat ett samarbete inom ... -
Nu gäller distansundervisning vid Uppsala universitet
Från och med den 18 mars kommer undervis... -
Handlingsprogram om utbildning för hållbar utveckling summeras
Nationell konferens om utbildning för ... -
Swedesd stödjer fördjupad samverkan mellan myndigheter inom kulturmiljöfrågor
Gamla Uppsala fornlämningsområde. Foto... -
Dialog och reflektion förutsättningar för ett gott samhälle
Martin Westin, Swedesd, forskar om mak... -
Lärarna på Polhemskolan utforskar utbildning för hållbar utveckling
Djur på rygg. En pedagogisk övning som... -
Introduktionsdagar på Campus Gotland med fokus på hållbarhet
Studenter presenterar sina tankar om h... -
Kommunikatör till internationellt forskningsprogram om miljökommunikation
SLU, Sveriges lantbruksuniversitet och S... -
Almedalsseminarium: Hur rustar vi våra lärare och elever att hantera hållbar utveckling?
Den 4 juli arrangerade Swedesd ett s... -
Fortbildning av lärare inom utbildning för hållbar utveckling på Campus Gotland
Carina Johansson och Camilla Asplund I... -
SLU och Swedesd har beviljats forskningsprogram om förändringsorienterad miljökommunikation
Swedesd har tillsammans med SLU som huvu... -
Urval av innehåll i utbildning för hållbar utveckling behöver uppmärksammas mer
Vad avgör vilka hållbarhetsfrågor som ly... -
Konflikter kommer inte upp till ytan i medborgardialoger
Medborgardialoger kring komplexa hållbar... -
Förslag om insatser för utbildning för hållbar utveckling i Agenda 2030-delegationens slutrapport
Agenda 2030-delegationen har avslutat si... -
Hållbarhetsworkshop om Agenda 2030 för lärare, forskare och studenter på Campus Gotland
Swedesd arrangerar en workshop om Agenda... -
Unesco-projekt ska stärka utbildning för hållbar utveckling i södra Afrika
Unesco har beviljats 21,5 miljoner av Sv... -
Skrivretreat för doktorander inom hållbar utveckling
För andra året i rad arrangerar Uppsala ... -
Medborgardialogens maktdilemman
Vem ska bestämma i planeringssituationer... -
Exkursion med hållbarhetstema för nya studenter på Campus Gotland
Över 100 studenter på kandidat och maste... -
SAIL for Students besöker Campus Gotland
Hållbarhetskursen SAIL for Students sk... -
Swedesd presenterar forskning om skalning vid ECER 2018
Swedesd är medarrangör av ett forsknings... -
Debattartikel: Har regeringen glömt utbildningsmålet?
Stärkt kunskap och innovation är ett a... -
Lärandelabb för hållbar utveckling startar på Campus Gotland
Campus Gotland etablerar ett lärande... -
Kunskap och innovation fokusområde i Sveriges handlingsplan för Agenda 2030
Den här veckan beslutade regeringen ... -
Hur möter och hanterar planerare makt i medborgardialoger?
Uppsala kommun har genomfört medborgar... -
Förslagen som stärker utbildning för hållbar utveckling - resultat från nationell konferens i Uppsala
Kompetensutveckling för pedagoger och sk... -
Skalningsverktyget Re-Solve nominerat till Unesco-Japanpriset 2018
Sverige har nominerat skalnings- och pro... -
Swedesd inbjudna till Unescomöte om framtiden för utbildning för hållbar utveckling
Unesco har bjudit in Swedesd som en av f... -
Hur ska lärare förhålla sig till skolans värdegrund?
Det finns många skäl att diskutera det... -
BONUS RETURN - konferens om innovationer för hållbar utveckling
På onsdag den 30 maj arrangerar Swedesd ... -
Swedesd deltar i SASUF forskning- och innovationsvecka i Sydafrika
Swedesd deltar i SASUF forskning- och in... -
Workshop med fokus på utbildning för hållbar utveckling i Mekongregionen
Tillsammans med Unesco arrangerar Swedes... -
Vinnarna av BONUS RETURN innovationstävling utsedda
Vinnarna av BONUS RETURN innovationstä... -
Unesco visar prisad fotoutställning om de Globala målen
The Hard Rain Projects utställning... -
Sista chansen att nominera till Unesco-Japanpriset för utbildning för hållbar utveckling
Prisutdelningav av 2017 års Unesco-Jap... -
Campus Gotland anordnar skrivretreat för doktorander inom hållbarhetsområdet
Sustainability Talks skrivretreat vid ... -
Martin forskar om skalning av utbildning för hållbar utveckling
Världens länder uppmanas att ”skala upp”... -
Tvärsektoriellt samarbete om Agenda 2030 på Gotland
Workshopdeltagare diskuterar lösningar... -
Skolorna måste bli bättre på att lära ut hållbar utveckling
Omställningen till en hållbar värld må... -
Nationell konferens i Uppsala om lärande, utbildning och Agenda 2030
Den 8 februari arrangerar Swedesd i sama...