Hur ska lärare förhålla sig till skolans värdegrund?
2018-05-29

anser David Kronlid, forskningsledare vid Swedesd, lektor i didaktik och docent i etik.
Foto/bild: Mikael Wallerstedt
Hallå där David Kronlid, lektor i didaktik och docent i etik, som ska vara moderator på seminariet "Utbildning för hållbar utveckling - helt nödvändigt eller politisk indoktrinering?" i Almedalen 4 juli.
Vad handlar seminariet om?
– Vi ska diskutera den ganska naiva men intressanta frågan hur lärare och skola ska förhålla sig till normativt innehåll. På seminariet kommer vi utgå från värdena kring hållbar utveckling men samma principfråga kan lyftas när det gäller till exempel genus, normkritisk, integration, rasism eller sexism.
Vad är normativt innehåll?
– Det är olika typer av värden eller ideal som i det här fallet är beslutade av politikerna via värdegrunden i skolans styrdokument. Ska vi fostra eleverna att bli miljömuppar eller ska vi - inom de här områdena som många av oss tycker är avgörande för planeten - låta eleverna ta till sig kunskapen och sedan fatta sina egna beslut?
– Det är ingen ny fråga, skolan har alltid haft normativt innehåll men inte desto mindre är det intressant att diskutera om det är så vi ska hålla på.
Men alla frågorna känns ju jätteviktiga, behöver det här diskuteras?
– Ja. Vi vet till exempel att det på lärarutbildningarna inte alltid är så att man tycker det är viktigt att arbeta med hållbar utveckling och förbereda blivande lärare för frågan. Det beror på att man anser att det är ett normativt innehåll som är politiskt definierat och att skolan ska förhålla sig neutral till politiska pålagor.
Men skolan har ju alltid haft ett visst normativt innehåll?
– Ja, men problemet är till exempel att vissa - på goda grunder - skulle kunna hävda att alla ska bli veganer också. Eller att vi i första hand ska motverka miljösexismen eller miljörasismen eftersom det är fattiga kvinnor och barn som är mest sårbara inför de negativa miljökonsekvenserna. Eller att det är entreprenörskap och tillväxt som är det viktiga.
– Det jag tycker är intressant är att det hela tiden kommer normativa propåer från politiken. Sedan står läraren mitt i det här och ska hantera kunskapsmål, lärandemål och värdemål.
Finns det några fler problem med den svenska skolans värdegrund?
– Ja, i de svenska styrdokumenten är det lika viktigt att eleverna lär sig fakta om världen och olika ämnen som att de omfattar värderingar och värden i skolans värdegrund. Det öppnar för en intressant diskussion, till exempel skulle ett politiskt parti med en annan demokratisk grundsyn kunna behålla värdegrundsidén men fylla den med andra värden och så ska skolan uppfylla det uppdraget.
---
Fakta
Seminariet "Utbildning för hållbar utveckling - helt nödvändigt eller politisk indoktrinering?" arrangeras den 4 juli under Almedalsveckan av Swedesd - Internationellt center för lärande för hållbar utveckling.
Anders Berndt
Fler nyheter
-
Swedesd inrättas vid Vetenskapsområdet för medicin och farmaci
Swedesd flyttar från Fakulteten för utbi... -
Swedesd del i nationell satsning på hållbar idrott och friluftsliv
Friluftsliv kan vara en kraft för håll... -
Nytt samarbetsprojekt fokuserar på virtuella utbyten
Uppsala universitet kommer att koordiner... -
Unesco lanserar färdplan för nytt globalt ramverk inom utbildning för hållbar utveckling
Unesco organiserar en digital lansering ... -
Mörk pedagogik - ett nytt sätt att möta klimat- och miljöhot inom utbildning
Forskare vid Uppsala universitet och A... -
Demokratifrågor viktig del i Polhemskolans hållbarhetsarbete
Lärarna på Polhemskolan provar att utf... -
Samarbete över fakultetsgränser måste bli en prioritet
Vi ser möjligheter att gå bortom enski... -
Nätverksträff för skolans huvudmän i Helsingborg 2021
Det kommunala chefsnätverket för utbildn... -
Forskning belyser skalning av utbildning för hållbar utveckling genom lärande
Skalning av utbildningar med hållbarhe... -
Utbildning i fokus under höstens hållbarhetssymposium
BUP Symposium 2020 äger rum digitalt o... -
Ny tvärvetenskaplig forskargrupp med fokus på global hälsa och hållbar utveckling
Swedesd har påbörjat ett samarbete inom ... -
Nu gäller distansundervisning vid Uppsala universitet
Från och med den 18 mars kommer undervis... -
Handlingsprogram om utbildning för hållbar utveckling summeras
Nationell konferens om utbildning för ... -
Swedesd stödjer fördjupad samverkan mellan myndigheter inom kulturmiljöfrågor
Gamla Uppsala fornlämningsområde. Foto... -
Dialog och reflektion förutsättningar för ett gott samhälle
Martin Westin, Swedesd, forskar om mak... -
Lärarna på Polhemskolan utforskar utbildning för hållbar utveckling
Djur på rygg. En pedagogisk övning som... -
Introduktionsdagar på Campus Gotland med fokus på hållbarhet
Studenter presenterar sina tankar om h... -
Kommunikatör till internationellt forskningsprogram om miljökommunikation
SLU, Sveriges lantbruksuniversitet och S... -
Almedalsseminarium: Hur rustar vi våra lärare och elever att hantera hållbar utveckling?
Den 4 juli arrangerade Swedesd ett s... -
Fortbildning av lärare inom utbildning för hållbar utveckling på Campus Gotland
Carina Johansson och Camilla Asplund I... -
SLU och Swedesd har beviljats forskningsprogram om förändringsorienterad miljökommunikation
Swedesd har tillsammans med SLU som huvu... -
Urval av innehåll i utbildning för hållbar utveckling behöver uppmärksammas mer
Vad avgör vilka hållbarhetsfrågor som ly... -
Konflikter kommer inte upp till ytan i medborgardialoger
Medborgardialoger kring komplexa hållbar... -
Förslag om insatser för utbildning för hållbar utveckling i Agenda 2030-delegationens slutrapport
Agenda 2030-delegationen har avslutat si... -
Hållbarhetsworkshop om Agenda 2030 för lärare, forskare och studenter på Campus Gotland
Swedesd arrangerar en workshop om Agenda... -
Unesco-projekt ska stärka utbildning för hållbar utveckling i södra Afrika
Unesco har beviljats 21,5 miljoner av Sv... -
Skrivretreat för doktorander inom hållbar utveckling
För andra året i rad arrangerar Uppsala ... -
Medborgardialogens maktdilemman
Vem ska bestämma i planeringssituationer... -
Exkursion med hållbarhetstema för nya studenter på Campus Gotland
Över 100 studenter på kandidat och maste... -
SAIL for Students besöker Campus Gotland
Hållbarhetskursen SAIL for Students sk... -
Swedesd presenterar forskning om skalning vid ECER 2018
Swedesd är medarrangör av ett forsknings... -
Debattartikel: Har regeringen glömt utbildningsmålet?
Stärkt kunskap och innovation är ett a... -
Lärandelabb för hållbar utveckling startar på Campus Gotland
Campus Gotland etablerar ett lärande... -
Kunskap och innovation fokusområde i Sveriges handlingsplan för Agenda 2030
Den här veckan beslutade regeringen ... -
Hur möter och hanterar planerare makt i medborgardialoger?
Uppsala kommun har genomfört medborgar... -
Förslagen som stärker utbildning för hållbar utveckling - resultat från nationell konferens i Uppsala
Kompetensutveckling för pedagoger och sk... -
Skalningsverktyget Re-Solve nominerat till Unesco-Japanpriset 2018
Sverige har nominerat skalnings- och pro... -
Swedesd inbjudna till Unescomöte om framtiden för utbildning för hållbar utveckling
Unesco har bjudit in Swedesd som en av f... -
Hur ska lärare förhålla sig till skolans värdegrund?
Det finns många skäl att diskutera det... -
BONUS RETURN - konferens om innovationer för hållbar utveckling
På onsdag den 30 maj arrangerar Swedesd ... -
Swedesd deltar i SASUF forskning- och innovationsvecka i Sydafrika
Swedesd deltar i SASUF forskning- och in... -
Workshop med fokus på utbildning för hållbar utveckling i Mekongregionen
Tillsammans med Unesco arrangerar Swedes... -
Vinnarna av BONUS RETURN innovationstävling utsedda
Vinnarna av BONUS RETURN innovationstä... -
Unesco visar prisad fotoutställning om de Globala målen
The Hard Rain Projects utställning... -
Sista chansen att nominera till Unesco-Japanpriset för utbildning för hållbar utveckling
Prisutdelningav av 2017 års Unesco-Jap... -
Campus Gotland anordnar skrivretreat för doktorander inom hållbarhetsområdet
Sustainability Talks skrivretreat vid ... -
Martin forskar om skalning av utbildning för hållbar utveckling
Världens länder uppmanas att ”skala upp”... -
Tvärsektoriellt samarbete om Agenda 2030 på Gotland
Workshopdeltagare diskuterar lösningar... -
Skolorna måste bli bättre på att lära ut hållbar utveckling
Omställningen till en hållbar värld må... -
Nationell konferens i Uppsala om lärande, utbildning och Agenda 2030
Den 8 februari arrangerar Swedesd i sama...