Debattartikel: Har regeringen glömt utbildningsmålet?
2018-08-13

regeringens åtgärdsförslag? Foto: Petri Tyynmaa / Colourbox
”Kunskap och utbildning för hållbar utveckling ska främjas” står det i regeringens handlingsplan för Agenda 2030. Men var finns regeringens åtgärdsförslag?
I Agenda 2030-delegationens förslag till regeringen 2017 fanns flera konkreta förslag på åtgärder för utbildning för hållbar utveckling. Delegationen föreslog bland annat att regeringen borde uppdra åt Skolverket att kartlägga hur utbildning för hållbar utveckling tillämpas, föreslå revideringar av läroplaner så att Agenda 2030 belyses, samt ta fram förslag på kompetenshöjande åtgärder för pedagoger och skolledare.
Delegationens förslag har i regeringens handlingsplan ersatts med en kort formulering om att Skolverket ska genomföra en kunskapsöversikt som ska fungera som utgångspunkt för att främja utbildning för hållbar utveckling i skolan. Men en sådan har Skolverket redan gjort. Tyvärr kan den inte på långa vägar jämföras med delegationens förslag på kartläggning av behov och möjliga lösningar. Vad Skolverket har åstadkommit är en sammanfattning av redan befintliga undersökningar. Dessa studier är relativt småskaliga och Skolverket påpekar också självt att det ”inte bör dras för generella eller långtgående slutsatser utifrån enskilda undersökningar”.
Skolverket konstaterar att det saknas resurser och möjlighet till kompetensutveckling för lärande och utbildning för hållbar utveckling. Vi har vid ett flertal tillfällen poängterat att detta är ett stort problem. Under våren presenterade till exempel Swedesd (Internationellt center för lärande för hållbar utveckling) en rapport från konferensen ”Lärande och utbildning för Agenda 2030”, där över 120 aktörer inom hållbarhets- och utbildningsområdet deltog, som konstaterar att kompetensutveckling, tydligare styrdokument, kvalitetssäkring och ökade finansiella resurser är helt nödvändiga för att Sverige ska nå delmål 4.7 i Agenda 2030. De här åtgärderna saknas helt i regeringens handlingsplan. Regeringen har inte heller förvaltat delegationens förslag kring en nationell folkbildningskampanj trots den unika plattform som folkbildningen utgör för att skapa den kompetens och handlingskraft som krävs för att Sverige ska kunna genomföra arbetet med Agenda 2030.
Lärande och utbildning för hållbar utveckling är avgörande för genomförandet av Agenda 2030. I Skolverkets kunskapsöversikt, Universitetskanslersämbetets utvärdering av hållbar utveckling i utbildning vid Sveriges lärosäten och Naturskyddsföreningens undersökning ”Hållbar utveckling i skolan – vi måste snabba på”, såväl som vid seminarier och debatter arrangerade av Swedesd, Världsnaturfonden WWF med flera, samt i regeringens handlingsplan, uppmärksammas bristen på kunskap om Agenda 2030 i Sverige. Det gäller både inom skolan, vid universiteten och i samhället i stort.
Vi har dock sett att engagemang i frågan finns. Såväl vice statsminister Isabella Lövin, som utbildningsminister Gustav Fridolin och Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, har påpekat vikten av att arbetet med utbildning för hållbar utveckling främjas i alla delar av utbildningsväsendet. Senast i maj sa Lövin i ett tal att ”kunskapen är grunden för att man verkligen ska kunna bygga för en hållbar framtid”.
Vi ställer oss två frågor. Varför har regeringen valt att inte ta med Agenda 2030-delegationens förslag på åtgärder inom utbildning för hållbar utveckling? Och vad avser regeringen att göra för att främja kunskap och utbildning för hållbar utveckling, och därmed Agenda 2030 inom utbildningsområdet?
Eva Friman
föreståndare Swedesd, Uppsala Universitet
Anna Skoog
koordinator utbildning för hållbar utveckling Swedesd, Uppsala Universitet
Henrik Dahl
omvärldsanalytiker, Folkbildningsrådet
Karin Lexén
generalsekreterare, Naturskyddsföreningen
Först publicerat 19 juli 2018 https://goo.gl/MtHSQ9
www.dagenssamhalle.se
Läs mer
31 juli 2018
"Nej, vi har inte glömt utbildningsmålet", replik utbildningsminister Gustav Fridolin (MP)
www.dagenssamhalle.se
Fler nyheter
-
Swedesd inrättas vid Vetenskapsområdet för medicin och farmaci
Swedesd flyttar från Fakulteten för utbi... -
Swedesd del i nationell satsning på hållbar idrott och friluftsliv
Friluftsliv kan vara en kraft för håll... -
Nytt samarbetsprojekt fokuserar på virtuella utbyten
Uppsala universitet kommer att koordiner... -
Unesco lanserar färdplan för nytt globalt ramverk inom utbildning för hållbar utveckling
Unesco organiserar en digital lansering ... -
Mörk pedagogik - ett nytt sätt att möta klimat- och miljöhot inom utbildning
Forskare vid Uppsala universitet och A... -
Demokratifrågor viktig del i Polhemskolans hållbarhetsarbete
Lärarna på Polhemskolan provar att utf... -
Samarbete över fakultetsgränser måste bli en prioritet
Vi ser möjligheter att gå bortom enski... -
Nätverksträff för skolans huvudmän i Helsingborg 2021
Det kommunala chefsnätverket för utbildn... -
Forskning belyser skalning av utbildning för hållbar utveckling genom lärande
Skalning av utbildningar med hållbarhe... -
Utbildning i fokus under höstens hållbarhetssymposium
BUP Symposium 2020 äger rum digitalt o... -
Ny tvärvetenskaplig forskargrupp med fokus på global hälsa och hållbar utveckling
Swedesd har påbörjat ett samarbete inom ... -
Nu gäller distansundervisning vid Uppsala universitet
Från och med den 18 mars kommer undervis... -
Handlingsprogram om utbildning för hållbar utveckling summeras
Nationell konferens om utbildning för ... -
Swedesd stödjer fördjupad samverkan mellan myndigheter inom kulturmiljöfrågor
Gamla Uppsala fornlämningsområde. Foto... -
Dialog och reflektion förutsättningar för ett gott samhälle
Martin Westin, Swedesd, forskar om mak... -
Lärarna på Polhemskolan utforskar utbildning för hållbar utveckling
Djur på rygg. En pedagogisk övning som... -
Introduktionsdagar på Campus Gotland med fokus på hållbarhet
Studenter presenterar sina tankar om h... -
Kommunikatör till internationellt forskningsprogram om miljökommunikation
SLU, Sveriges lantbruksuniversitet och S... -
Almedalsseminarium: Hur rustar vi våra lärare och elever att hantera hållbar utveckling?
Den 4 juli arrangerade Swedesd ett s... -
Fortbildning av lärare inom utbildning för hållbar utveckling på Campus Gotland
Carina Johansson och Camilla Asplund I... -
SLU och Swedesd har beviljats forskningsprogram om förändringsorienterad miljökommunikation
Swedesd har tillsammans med SLU som huvu... -
Urval av innehåll i utbildning för hållbar utveckling behöver uppmärksammas mer
Vad avgör vilka hållbarhetsfrågor som ly... -
Konflikter kommer inte upp till ytan i medborgardialoger
Medborgardialoger kring komplexa hållbar... -
Förslag om insatser för utbildning för hållbar utveckling i Agenda 2030-delegationens slutrapport
Agenda 2030-delegationen har avslutat si... -
Hållbarhetsworkshop om Agenda 2030 för lärare, forskare och studenter på Campus Gotland
Swedesd arrangerar en workshop om Agenda... -
Unesco-projekt ska stärka utbildning för hållbar utveckling i södra Afrika
Unesco har beviljats 21,5 miljoner av Sv... -
Skrivretreat för doktorander inom hållbar utveckling
För andra året i rad arrangerar Uppsala ... -
Medborgardialogens maktdilemman
Vem ska bestämma i planeringssituationer... -
Exkursion med hållbarhetstema för nya studenter på Campus Gotland
Över 100 studenter på kandidat och maste... -
SAIL for Students besöker Campus Gotland
Hållbarhetskursen SAIL for Students sk... -
Swedesd presenterar forskning om skalning vid ECER 2018
Swedesd är medarrangör av ett forsknings... -
Debattartikel: Har regeringen glömt utbildningsmålet?
Stärkt kunskap och innovation är ett a... -
Lärandelabb för hållbar utveckling startar på Campus Gotland
Campus Gotland etablerar ett lärande... -
Kunskap och innovation fokusområde i Sveriges handlingsplan för Agenda 2030
Den här veckan beslutade regeringen ... -
Hur möter och hanterar planerare makt i medborgardialoger?
Uppsala kommun har genomfört medborgar... -
Förslagen som stärker utbildning för hållbar utveckling - resultat från nationell konferens i Uppsala
Kompetensutveckling för pedagoger och sk... -
Skalningsverktyget Re-Solve nominerat till Unesco-Japanpriset 2018
Sverige har nominerat skalnings- och pro... -
Swedesd inbjudna till Unescomöte om framtiden för utbildning för hållbar utveckling
Unesco har bjudit in Swedesd som en av f... -
Hur ska lärare förhålla sig till skolans värdegrund?
Det finns många skäl att diskutera det... -
BONUS RETURN - konferens om innovationer för hållbar utveckling
På onsdag den 30 maj arrangerar Swedesd ... -
Swedesd deltar i SASUF forskning- och innovationsvecka i Sydafrika
Swedesd deltar i SASUF forskning- och in... -
Workshop med fokus på utbildning för hållbar utveckling i Mekongregionen
Tillsammans med Unesco arrangerar Swedes... -
Vinnarna av BONUS RETURN innovationstävling utsedda
Vinnarna av BONUS RETURN innovationstä... -
Unesco visar prisad fotoutställning om de Globala målen
The Hard Rain Projects utställning... -
Sista chansen att nominera till Unesco-Japanpriset för utbildning för hållbar utveckling
Prisutdelningav av 2017 års Unesco-Jap... -
Campus Gotland anordnar skrivretreat för doktorander inom hållbarhetsområdet
Sustainability Talks skrivretreat vid ... -
Martin forskar om skalning av utbildning för hållbar utveckling
Världens länder uppmanas att ”skala upp”... -
Tvärsektoriellt samarbete om Agenda 2030 på Gotland
Workshopdeltagare diskuterar lösningar... -
Skolorna måste bli bättre på att lära ut hållbar utveckling
Omställningen till en hållbar värld må... -
Nationell konferens i Uppsala om lärande, utbildning och Agenda 2030
Den 8 februari arrangerar Swedesd i sama...