Konflikter kommer inte upp till ytan i medborgardialoger
2019-03-25
Medborgardialoger kring komplexa hållbarhetsfrågor kan verka konfliktförebyggande genom att öka deltagares kunskaper och tillit. Samtidigt tycks det vara svårt att föra upp konflikter och spänningar till ytan. Det visar en ny rapport från Uppsala universitet baserad på följeforskning av medborgardialoger i tio kommuner.
I Sverige har det länge funnits ett intresse för medborgardialog som ett komplement till den representativa demokratin, och många kommuner genomför idag medborgardialoger av skiftande karaktär. En rad olika syften har kopplats till dessa dialoger - bland annat stärkt lokalt engagemang och delaktighet, ökad problemlösningsförmåga och möjligheter att hantera spänningar och konflikter. I dessa hänseenden kan medborgardialoger ses som ett verktyg för lokal hållbar utveckling.
Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) arbetar sedan 2006 för att stötta kommuner och regioner att integrera medborgardialoger i sin verksamhet. På uppdrag av SKL har Uppsala universitet bedrivit följeforskning på ett treårigt projekt som syftar till att utveckla metoder att hantera spänningar och förebygga konflikter i komplexa frågor med medborgardialog. I projektet har tio kommuner genomfört medborgardialoger om bland annat social problematik i utanförskapsområden, svåra avvägningar i fysisk planering och skolnedläggningar.
Slutrapporten från följeforskningen som nu presenteras tar avstamp i tre demokrati- och planeringsteoretiska ideal för hur konflikter kan hanteras genom medborgardialog. Enligt ett av dessa ideal går det skapa samsyn mellan motstridiga perspektiv genom samtal som uppfyller vissa kvaliteter. Enligt ett annat bör medborgardialoger istället bejaka motsättningar och försöka hitta beslutsformer som inte kräver samsyn men som tillfälligt kan accepteras av deltagarna. Ett tredje ideal förespråkar en dialog som stärker en viss grupp eller ett visst perspektiv i förhållande till det omgivande samhället.
- De flesta kommuner som deltagit i projektet har haft svårigheter att föra upp konflikter till ytan. Istället präglades samtalen av en ganska god samsyn om problem och utmaningar och av osäkerhet snarare än oenighet om lämpliga vägar framåt. Medborgardialogerna fick därför karaktären av kraftsamlingar kring vissa perspektiv, förklarar Alexander Hellquist, en av följeforskarna vid Swedesd – Internationellt center för lärande för hållbar utveckling vid Uppsala universitet.
Rapporten pekar på några möjliga förklaringar till det här mönstret. Medborgardialogernas målformuleringar och förberedelser kretsade ofta kring breda frågor utan att specificera konkreta spänningar. Samtidigt hade kommunerna begränsade möjligheter att säkerställa att motstående perspektiv var representerade bland deltagarna. Resultaten indikerar att det kan vara svårt att ta ett helhetsgrepp kring en komplex fråga och samtidigt fokusera på konkreta spänningar. Några av kommunerna har själva pekat på att en konfliktundvikande kultur och rädsla för minskad tillit och ökad polarisering kan ha bidragit. Ett undantag från det allmänna mönstret var Svenljunga kommun, vars dialog kom att handla om en tydlig motsättning mellan bevarande av byskolor och centralisering av skolorganisationen.
- Ett viktigt resultat som är gemensamt för samtliga dialoger som genomförts i projektet är en ökad kunskap bland deltagarna och en ökad tillit till kommunerna. Detta kan fungera generellt konfliktförebyggande. Samtidigt behöver kunskapen om hur man kan hantera spänningar genom att aktivt föra upp konflikter till ytan utvecklas, säger Alexander Hellquist.
Publikation:
Hellquist, A & Westin, M., 2019. Medborgardialog om konfliktfyllda samhällsfrågor - konsensus, agonism eller mobilisering? Slutrapport från följeforskarna. Tillgänglig på:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-376670
Fler nyheter
-
Swedesd inrättas vid Vetenskapsområdet för medicin och farmaci
Swedesd flyttar från Fakulteten för utbi... -
Swedesd del i nationell satsning på hållbar idrott och friluftsliv
Friluftsliv kan vara en kraft för håll... -
Nytt samarbetsprojekt fokuserar på virtuella utbyten
Uppsala universitet kommer att koordiner... -
Unesco lanserar färdplan för nytt globalt ramverk inom utbildning för hållbar utveckling
Unesco organiserar en digital lansering ... -
Mörk pedagogik - ett nytt sätt att möta klimat- och miljöhot inom utbildning
Forskare vid Uppsala universitet och A... -
Demokratifrågor viktig del i Polhemskolans hållbarhetsarbete
Lärarna på Polhemskolan provar att utf... -
Samarbete över fakultetsgränser måste bli en prioritet
Vi ser möjligheter att gå bortom enski... -
Nätverksträff för skolans huvudmän i Helsingborg 2021
Det kommunala chefsnätverket för utbildn... -
Forskning belyser skalning av utbildning för hållbar utveckling genom lärande
Skalning av utbildningar med hållbarhe... -
Utbildning i fokus under höstens hållbarhetssymposium
BUP Symposium 2020 äger rum digitalt o... -
Ny tvärvetenskaplig forskargrupp med fokus på global hälsa och hållbar utveckling
Swedesd har påbörjat ett samarbete inom ... -
Nu gäller distansundervisning vid Uppsala universitet
Från och med den 18 mars kommer undervis... -
Handlingsprogram om utbildning för hållbar utveckling summeras
Nationell konferens om utbildning för ... -
Swedesd stödjer fördjupad samverkan mellan myndigheter inom kulturmiljöfrågor
Gamla Uppsala fornlämningsområde. Foto... -
Dialog och reflektion förutsättningar för ett gott samhälle
Martin Westin, Swedesd, forskar om mak... -
Lärarna på Polhemskolan utforskar utbildning för hållbar utveckling
Djur på rygg. En pedagogisk övning som... -
Introduktionsdagar på Campus Gotland med fokus på hållbarhet
Studenter presenterar sina tankar om h... -
Kommunikatör till internationellt forskningsprogram om miljökommunikation
SLU, Sveriges lantbruksuniversitet och S... -
Almedalsseminarium: Hur rustar vi våra lärare och elever att hantera hållbar utveckling?
Den 4 juli arrangerade Swedesd ett s... -
Fortbildning av lärare inom utbildning för hållbar utveckling på Campus Gotland
Carina Johansson och Camilla Asplund I... -
SLU och Swedesd har beviljats forskningsprogram om förändringsorienterad miljökommunikation
Swedesd har tillsammans med SLU som huvu... -
Urval av innehåll i utbildning för hållbar utveckling behöver uppmärksammas mer
Vad avgör vilka hållbarhetsfrågor som ly... -
Konflikter kommer inte upp till ytan i medborgardialoger
Medborgardialoger kring komplexa hållbar... -
Förslag om insatser för utbildning för hållbar utveckling i Agenda 2030-delegationens slutrapport
Agenda 2030-delegationen har avslutat si... -
Hållbarhetsworkshop om Agenda 2030 för lärare, forskare och studenter på Campus Gotland
Swedesd arrangerar en workshop om Agenda... -
Unesco-projekt ska stärka utbildning för hållbar utveckling i södra Afrika
Unesco har beviljats 21,5 miljoner av Sv... -
Skrivretreat för doktorander inom hållbar utveckling
För andra året i rad arrangerar Uppsala ... -
Medborgardialogens maktdilemman
Vem ska bestämma i planeringssituationer... -
Exkursion med hållbarhetstema för nya studenter på Campus Gotland
Över 100 studenter på kandidat och maste... -
SAIL for Students besöker Campus Gotland
Hållbarhetskursen SAIL for Students sk... -
Swedesd presenterar forskning om skalning vid ECER 2018
Swedesd är medarrangör av ett forsknings... -
Debattartikel: Har regeringen glömt utbildningsmålet?
Stärkt kunskap och innovation är ett a... -
Lärandelabb för hållbar utveckling startar på Campus Gotland
Campus Gotland etablerar ett lärande... -
Kunskap och innovation fokusområde i Sveriges handlingsplan för Agenda 2030
Den här veckan beslutade regeringen ... -
Hur möter och hanterar planerare makt i medborgardialoger?
Uppsala kommun har genomfört medborgar... -
Förslagen som stärker utbildning för hållbar utveckling - resultat från nationell konferens i Uppsala
Kompetensutveckling för pedagoger och sk... -
Skalningsverktyget Re-Solve nominerat till Unesco-Japanpriset 2018
Sverige har nominerat skalnings- och pro... -
Swedesd inbjudna till Unescomöte om framtiden för utbildning för hållbar utveckling
Unesco har bjudit in Swedesd som en av f... -
Hur ska lärare förhålla sig till skolans värdegrund?
Det finns många skäl att diskutera det... -
BONUS RETURN - konferens om innovationer för hållbar utveckling
På onsdag den 30 maj arrangerar Swedesd ... -
Swedesd deltar i SASUF forskning- och innovationsvecka i Sydafrika
Swedesd deltar i SASUF forskning- och in... -
Workshop med fokus på utbildning för hållbar utveckling i Mekongregionen
Tillsammans med Unesco arrangerar Swedes... -
Vinnarna av BONUS RETURN innovationstävling utsedda
Vinnarna av BONUS RETURN innovationstä... -
Unesco visar prisad fotoutställning om de Globala målen
The Hard Rain Projects utställning... -
Sista chansen att nominera till Unesco-Japanpriset för utbildning för hållbar utveckling
Prisutdelningav av 2017 års Unesco-Jap... -
Campus Gotland anordnar skrivretreat för doktorander inom hållbarhetsområdet
Sustainability Talks skrivretreat vid ... -
Martin forskar om skalning av utbildning för hållbar utveckling
Världens länder uppmanas att ”skala upp”... -
Tvärsektoriellt samarbete om Agenda 2030 på Gotland
Workshopdeltagare diskuterar lösningar... -
Skolorna måste bli bättre på att lära ut hållbar utveckling
Omställningen till en hållbar värld må... -
Nationell konferens i Uppsala om lärande, utbildning och Agenda 2030
Den 8 februari arrangerar Swedesd i sama...