Urval av innehåll i utbildning för hållbar utveckling behöver uppmärksammas mer
2019-05-21
Vad avgör vilka hållbarhetsfrågor som lyfts i skolan? Hur motiveras valet av röster och åsikter som kommer till tals? Forskare vid Uppsala universitet har tittat närmare på skolprogrammet Grön Flagg och menar att det behövs mer kunskap och verktyg som kan stötta praktiker som designar utbildningsmaterial att göra oundvikliga urval och avgränsningar.
Den nya artikeln, som är publicerad i tidskriften Sustainability, bygger på en studie av skolprogrammet Grön Flagg, ett av landets största initiativ inom utbildning för hållbar utveckling. I studien ingår intervjuer med strateger inom programmet samt analyser av informations- och undervisningsmaterial.
Studien visar att ett pluralistiskt undervisningsideal, som förespråkar att olika värderingar och perspektiv på en hållbarhetsfråga beaktas, har haft ett stort inflytande inom Grön Flagg. Samtidigt är delar av undervisningsmaterialet som används inom programmet normativt snarare än pluralistiskt – det pekar ut vissa beteenden och samhälleliga förändringar som önskvärda.
I intervjuerna med strategerna på Grön Flagg framkommer tre motiv som styr urvalet av vad som inkluderas i undervisningsmaterialet. Det rör sig om vetenskapliga fakta eller vetenskaplig konsensus, mål och lagar som bygger på politiska beslut, samt beslut tagna i demokratisk ordning av lärare och elevrepresentanter.
Många tidigare studier som idealiserar pluralism inom utbildning för hållbar utveckling beskriver avgränsningar som ett resultat av själva undervisningen, som uppnås när olika perspektiv beaktas och när elever och lärare tillsammans kommer fram till vad som är önskvärt. Utifrån analysen av Grön Flagg kritiserar artikelförfattarna Alexander Hellquist och Martin Westin dessa studier för att ignorera de urval och avgränsningar som måste göras redan under design och planering av undervisningen. Bristen på forskning som diskuterar hur dessa urval och avgränsningar kan göras på legitima sätt kan delvis förklara varför lärare upplever det pluralistiska idealet som utmanande. Som ett bidrag till fortsatt utveckling av pluralistisk utbildning för hållbar utveckling föreslår artikeln några konceptuella verktyg. Dessa kan stödja mer medvetna och transparenta beslut om urval och avgränsningar vid design och planering av undervisning, och även kritisk granskning av dessa beslut.
Studien är en del av ett internationellt forskningsprojekt som genomförts i samverkan med Swedesd och institutioner i Afrika, Asien, Europa och Sydamerika.
Publikation
Hellquist, A; Westin, M. (2019) On the Inevitable Bounding of Pluralism in ESE—An Empirical Study of the Swedish Green Flag Initiative, Sustainability, DOI: 10.3390/su11072026
Fler nyheter
-
Swedesd inrättas vid Vetenskapsområdet för medicin och farmaci
Swedesd flyttar från Fakulteten för utbi... -
Swedesd del i nationell satsning på hållbar idrott och friluftsliv
Friluftsliv kan vara en kraft för håll... -
Nytt samarbetsprojekt fokuserar på virtuella utbyten
Uppsala universitet kommer att koordiner... -
Unesco lanserar färdplan för nytt globalt ramverk inom utbildning för hållbar utveckling
Unesco organiserar en digital lansering ... -
Mörk pedagogik - ett nytt sätt att möta klimat- och miljöhot inom utbildning
Forskare vid Uppsala universitet och A... -
Demokratifrågor viktig del i Polhemskolans hållbarhetsarbete
Lärarna på Polhemskolan provar att utf... -
Samarbete över fakultetsgränser måste bli en prioritet
Vi ser möjligheter att gå bortom enski... -
Nätverksträff för skolans huvudmän i Helsingborg 2021
Det kommunala chefsnätverket för utbildn... -
Forskning belyser skalning av utbildning för hållbar utveckling genom lärande
Skalning av utbildningar med hållbarhe... -
Utbildning i fokus under höstens hållbarhetssymposium
BUP Symposium 2020 äger rum digitalt o... -
Ny tvärvetenskaplig forskargrupp med fokus på global hälsa och hållbar utveckling
Swedesd har påbörjat ett samarbete inom ... -
Nu gäller distansundervisning vid Uppsala universitet
Från och med den 18 mars kommer undervis... -
Handlingsprogram om utbildning för hållbar utveckling summeras
Nationell konferens om utbildning för ... -
Swedesd stödjer fördjupad samverkan mellan myndigheter inom kulturmiljöfrågor
Gamla Uppsala fornlämningsområde. Foto... -
Dialog och reflektion förutsättningar för ett gott samhälle
Martin Westin, Swedesd, forskar om mak... -
Lärarna på Polhemskolan utforskar utbildning för hållbar utveckling
Djur på rygg. En pedagogisk övning som... -
Introduktionsdagar på Campus Gotland med fokus på hållbarhet
Studenter presenterar sina tankar om h... -
Kommunikatör till internationellt forskningsprogram om miljökommunikation
SLU, Sveriges lantbruksuniversitet och S... -
Almedalsseminarium: Hur rustar vi våra lärare och elever att hantera hållbar utveckling?
Den 4 juli arrangerade Swedesd ett s... -
Fortbildning av lärare inom utbildning för hållbar utveckling på Campus Gotland
Carina Johansson och Camilla Asplund I... -
SLU och Swedesd har beviljats forskningsprogram om förändringsorienterad miljökommunikation
Swedesd har tillsammans med SLU som huvu... -
Urval av innehåll i utbildning för hållbar utveckling behöver uppmärksammas mer
Vad avgör vilka hållbarhetsfrågor som ly... -
Konflikter kommer inte upp till ytan i medborgardialoger
Medborgardialoger kring komplexa hållbar... -
Förslag om insatser för utbildning för hållbar utveckling i Agenda 2030-delegationens slutrapport
Agenda 2030-delegationen har avslutat si... -
Hållbarhetsworkshop om Agenda 2030 för lärare, forskare och studenter på Campus Gotland
Swedesd arrangerar en workshop om Agenda... -
Unesco-projekt ska stärka utbildning för hållbar utveckling i södra Afrika
Unesco har beviljats 21,5 miljoner av Sv... -
Skrivretreat för doktorander inom hållbar utveckling
För andra året i rad arrangerar Uppsala ... -
Medborgardialogens maktdilemman
Vem ska bestämma i planeringssituationer... -
Exkursion med hållbarhetstema för nya studenter på Campus Gotland
Över 100 studenter på kandidat och maste... -
SAIL for Students besöker Campus Gotland
Hållbarhetskursen SAIL for Students sk... -
Swedesd presenterar forskning om skalning vid ECER 2018
Swedesd är medarrangör av ett forsknings... -
Debattartikel: Har regeringen glömt utbildningsmålet?
Stärkt kunskap och innovation är ett a... -
Lärandelabb för hållbar utveckling startar på Campus Gotland
Campus Gotland etablerar ett lärande... -
Kunskap och innovation fokusområde i Sveriges handlingsplan för Agenda 2030
Den här veckan beslutade regeringen ... -
Hur möter och hanterar planerare makt i medborgardialoger?
Uppsala kommun har genomfört medborgar... -
Förslagen som stärker utbildning för hållbar utveckling - resultat från nationell konferens i Uppsala
Kompetensutveckling för pedagoger och sk... -
Skalningsverktyget Re-Solve nominerat till Unesco-Japanpriset 2018
Sverige har nominerat skalnings- och pro... -
Swedesd inbjudna till Unescomöte om framtiden för utbildning för hållbar utveckling
Unesco har bjudit in Swedesd som en av f... -
Hur ska lärare förhålla sig till skolans värdegrund?
Det finns många skäl att diskutera det... -
BONUS RETURN - konferens om innovationer för hållbar utveckling
På onsdag den 30 maj arrangerar Swedesd ... -
Swedesd deltar i SASUF forskning- och innovationsvecka i Sydafrika
Swedesd deltar i SASUF forskning- och in... -
Workshop med fokus på utbildning för hållbar utveckling i Mekongregionen
Tillsammans med Unesco arrangerar Swedes... -
Vinnarna av BONUS RETURN innovationstävling utsedda
Vinnarna av BONUS RETURN innovationstä... -
Unesco visar prisad fotoutställning om de Globala målen
The Hard Rain Projects utställning... -
Sista chansen att nominera till Unesco-Japanpriset för utbildning för hållbar utveckling
Prisutdelningav av 2017 års Unesco-Jap... -
Campus Gotland anordnar skrivretreat för doktorander inom hållbarhetsområdet
Sustainability Talks skrivretreat vid ... -
Martin forskar om skalning av utbildning för hållbar utveckling
Världens länder uppmanas att ”skala upp”... -
Tvärsektoriellt samarbete om Agenda 2030 på Gotland
Workshopdeltagare diskuterar lösningar... -
Skolorna måste bli bättre på att lära ut hållbar utveckling
Omställningen till en hållbar värld må... -
Nationell konferens i Uppsala om lärande, utbildning och Agenda 2030
Den 8 februari arrangerar Swedesd i sama...