Lärarna på Polhemskolan utforskar utbildning för hållbar utveckling
2019-11-13

Foto: Alisa Kuchma
Hur stöttar man barn och unga att utveckla kunskap och känsla för naturen med hjälp av utomhusdidaktik? Det var en av frågorna som lärarna på den nystartade Polhemskolan i Visby mötte under ett av höstens fortbildningstillfällen inom utbildning för hållbar utveckling.
I augusti 2019 öppnade Polhemskolan dörrarna för elever i årskurs F-6. Skolan har som mål att utveckla ett ämnesövergripande arbete där de Globala målen i Agenda 2030 inkluderas i alla verksamheter. För att stärka kompetenser inom utbildning för hållbar utveckling genomför Swedesd en fortbildningsserie för skolans personal.
Under hösten har en grupp med ett tiotal lärare och fritidspedagoger introducerats till sociala, ekonomiska och ekologiska hållbarhetsfrågor och fått möjlighet att diskutera dessa samt delta i en framtidsverkstad för att tillsammans planera sitt arbete.
Ett av skolans fokusområden är att öka elevernas kunskaper och känsla för naturen. Vid det tredje kurstillfället samlades därför deltagarna i den till skolan närliggande Planetskogen för att testa på olika former av utomhusdidaktik. Ett sätt att skapa förståelse för och upplevelser av natur och biologisk mångfald är genom praktiska övningar. En av dessa är Entiteleken. Här går det ut på att samla ”frön”, två i taget, och gömma dessa en bit ovan mark för att undvika snötäcke och eventuella snyltgäster. I leken utgör några av deltagarna hungriga rovfåglar i ständig jakt efter föda, så det är bäst att skydda sig!
- Den här övningen skapar förståelse för fåglarnas ständiga kamp för överlevnad. Men på Gotland häckar inga titor så vi får väl döpa om den till svartmesleken, säger Iann Lundegård, projektledare vid Swedesd med många års erfarenhet av att undervisa i naturen.

Under förmiddagen testar lärarna på flera övningar med inriktning mot systematik och artkunskap som även tränar andra färdigheter som språk, samarbetsförmåga och sinnesnärvaro. I den avslutande övningen används teater för att gestalta biologiska processer. Alla idéer är goda när lärarna tillsammans utan tal eller skrift försöker gestalta hur en fjäril utvecklas från ägg, larv och puppa till vuxen individ. En passande övning då just den här skogen uppmärksammats för sina unika och hotade fjärilsarter.
- Vi befinner oss i en tid av massutrotning och det är givetvis inget vi ska skrämma eleverna med. Men att arbeta med aktiviteter som bjuder på positiva upplevelser och förståelse för naturen kan vara en startpunkt för att ge dem en vilja att handla för naturens bästa, säger Iann Lundegård.

På eftermiddagen återvände gruppen till de nybyggda lokalerna på Polhemskolan för att arbeta vidare med ett annat av skolans fokusområde, nämligen social samhörighet. Med utgångspunkt i aktuell forskning diskuterades frågor om mobbing, grupptryck och metoder för att stärka barns förmåga till tolerans, ansvarstagande och empati samt möjligheter att känna hopp, handlingskraft och framtidstro.
Mer om projektet
Kompetensutvecklingen inom utbildning för hållbar utveckling för lärarna på Polhemskolan i Visby genomförs på uppdrag av Region Gotland. Medel söks för en utökad satsning och förlängning av projektet som pågår fram till sommaren 2020. Arbetet utgör också en fallstudie i EU-projektet Science Education for Action and engagement towards Sustainability (SEAS), som Swedesd arbetar i tillsammans med forskare från Österrike, Belgien, Estland, Italien och Norge. Syftet med SEAS är att utveckla metoder för hur hållbarhetsutmaningar kan hanteras i samarbete mellan skolor och andra samhällsaktörer.
Fler nyheter
-
Swedesd inrättas vid Vetenskapsområdet för medicin och farmaci
Swedesd flyttar från Fakulteten för utbi... -
Swedesd del i nationell satsning på hållbar idrott och friluftsliv
Friluftsliv kan vara en kraft för håll... -
Nytt samarbetsprojekt fokuserar på virtuella utbyten
Uppsala universitet kommer att koordiner... -
Unesco lanserar färdplan för nytt globalt ramverk inom utbildning för hållbar utveckling
Unesco organiserar en digital lansering ... -
Mörk pedagogik - ett nytt sätt att möta klimat- och miljöhot inom utbildning
Forskare vid Uppsala universitet och A... -
Demokratifrågor viktig del i Polhemskolans hållbarhetsarbete
Lärarna på Polhemskolan provar att utf... -
Samarbete över fakultetsgränser måste bli en prioritet
Vi ser möjligheter att gå bortom enski... -
Nätverksträff för skolans huvudmän i Helsingborg 2021
Det kommunala chefsnätverket för utbildn... -
Forskning belyser skalning av utbildning för hållbar utveckling genom lärande
Skalning av utbildningar med hållbarhe... -
Utbildning i fokus under höstens hållbarhetssymposium
BUP Symposium 2020 äger rum digitalt o... -
Ny tvärvetenskaplig forskargrupp med fokus på global hälsa och hållbar utveckling
Swedesd har påbörjat ett samarbete inom ... -
Nu gäller distansundervisning vid Uppsala universitet
Från och med den 18 mars kommer undervis... -
Handlingsprogram om utbildning för hållbar utveckling summeras
Nationell konferens om utbildning för ... -
Swedesd stödjer fördjupad samverkan mellan myndigheter inom kulturmiljöfrågor
Gamla Uppsala fornlämningsområde. Foto... -
Dialog och reflektion förutsättningar för ett gott samhälle
Martin Westin, Swedesd, forskar om mak... -
Lärarna på Polhemskolan utforskar utbildning för hållbar utveckling
Djur på rygg. En pedagogisk övning som... -
Introduktionsdagar på Campus Gotland med fokus på hållbarhet
Studenter presenterar sina tankar om h... -
Kommunikatör till internationellt forskningsprogram om miljökommunikation
SLU, Sveriges lantbruksuniversitet och S... -
Almedalsseminarium: Hur rustar vi våra lärare och elever att hantera hållbar utveckling?
Den 4 juli arrangerade Swedesd ett s... -
Fortbildning av lärare inom utbildning för hållbar utveckling på Campus Gotland
Carina Johansson och Camilla Asplund I... -
SLU och Swedesd har beviljats forskningsprogram om förändringsorienterad miljökommunikation
Swedesd har tillsammans med SLU som huvu... -
Urval av innehåll i utbildning för hållbar utveckling behöver uppmärksammas mer
Vad avgör vilka hållbarhetsfrågor som ly... -
Konflikter kommer inte upp till ytan i medborgardialoger
Medborgardialoger kring komplexa hållbar... -
Förslag om insatser för utbildning för hållbar utveckling i Agenda 2030-delegationens slutrapport
Agenda 2030-delegationen har avslutat si... -
Hållbarhetsworkshop om Agenda 2030 för lärare, forskare och studenter på Campus Gotland
Swedesd arrangerar en workshop om Agenda... -
Unesco-projekt ska stärka utbildning för hållbar utveckling i södra Afrika
Unesco har beviljats 21,5 miljoner av Sv... -
Skrivretreat för doktorander inom hållbar utveckling
För andra året i rad arrangerar Uppsala ... -
Medborgardialogens maktdilemman
Vem ska bestämma i planeringssituationer... -
Exkursion med hållbarhetstema för nya studenter på Campus Gotland
Över 100 studenter på kandidat och maste... -
SAIL for Students besöker Campus Gotland
Hållbarhetskursen SAIL for Students sk... -
Swedesd presenterar forskning om skalning vid ECER 2018
Swedesd är medarrangör av ett forsknings... -
Debattartikel: Har regeringen glömt utbildningsmålet?
Stärkt kunskap och innovation är ett a... -
Lärandelabb för hållbar utveckling startar på Campus Gotland
Campus Gotland etablerar ett lärande... -
Kunskap och innovation fokusområde i Sveriges handlingsplan för Agenda 2030
Den här veckan beslutade regeringen ... -
Hur möter och hanterar planerare makt i medborgardialoger?
Uppsala kommun har genomfört medborgar... -
Förslagen som stärker utbildning för hållbar utveckling - resultat från nationell konferens i Uppsala
Kompetensutveckling för pedagoger och sk... -
Skalningsverktyget Re-Solve nominerat till Unesco-Japanpriset 2018
Sverige har nominerat skalnings- och pro... -
Swedesd inbjudna till Unescomöte om framtiden för utbildning för hållbar utveckling
Unesco har bjudit in Swedesd som en av f... -
Hur ska lärare förhålla sig till skolans värdegrund?
Det finns många skäl att diskutera det... -
BONUS RETURN - konferens om innovationer för hållbar utveckling
På onsdag den 30 maj arrangerar Swedesd ... -
Swedesd deltar i SASUF forskning- och innovationsvecka i Sydafrika
Swedesd deltar i SASUF forskning- och in... -
Workshop med fokus på utbildning för hållbar utveckling i Mekongregionen
Tillsammans med Unesco arrangerar Swedes... -
Vinnarna av BONUS RETURN innovationstävling utsedda
Vinnarna av BONUS RETURN innovationstä... -
Unesco visar prisad fotoutställning om de Globala målen
The Hard Rain Projects utställning... -
Sista chansen att nominera till Unesco-Japanpriset för utbildning för hållbar utveckling
Prisutdelningav av 2017 års Unesco-Jap... -
Campus Gotland anordnar skrivretreat för doktorander inom hållbarhetsområdet
Sustainability Talks skrivretreat vid ... -
Martin forskar om skalning av utbildning för hållbar utveckling
Världens länder uppmanas att ”skala upp”... -
Tvärsektoriellt samarbete om Agenda 2030 på Gotland
Workshopdeltagare diskuterar lösningar... -
Skolorna måste bli bättre på att lära ut hållbar utveckling
Omställningen till en hållbar värld må... -
Nationell konferens i Uppsala om lärande, utbildning och Agenda 2030
Den 8 februari arrangerar Swedesd i sama...