Samarbete över fakultetsgränser måste bli en prioritet
2020-06-29

allvar verkar för att Uppsala universitet blir en ledande aktör i Agenda 2030. Foto: Uppsala universitet
Det är dags att kapitalisera på universitetets möjligheter, skriver Mats Målqvist, Stefan Swartling Peterson, Eva Friman, Sten Hagberg, Martha Middlemiss Lé Mon, Anna-Sara Lind, Klas Palm, Anna Rutgersson och Helena Svaleryd.
Debattartikel (UNT 26-06-2020)
I dagarna har processen att utse ny rektor för Uppsala universitet tagit stora kliv framåt då anställda, lärare och studenter har förordat Anders Hagfeldt till positionen. Hagfeldt är framstående och världsledande inom solcellsforskningen, vilket ligger väl i tiden med tanke på utmaningarna med att säkra en hållbar energiförsörjning. Men vi ser möjligheter gå bortom enskilda forskningsområden, till ett progressivt ledarskap som på allvar verkar för att Uppsala universitet blir en ledande aktör i Agenda 2030, inte bara som en myndighet och samhällelig servicefunktion, utan även som opinionsbildande och pådrivare för en hållbar mänsklig utveckling.
Hållbar utveckling är inte bara en fråga om förändrade resvanor eller återvinning. Det är inte heller uteslutande en fråga om ett fossilfritt samhälle. För att skapa en tillvaro som klarar framtidens utmaningar behövs ett helhetsgrepp, där samtliga delar av samhället tas med. Man brukar prata om hållbarhetens tre dimensioner där miljö och klimat är en, med fokus på ekologisk hållbarhet. Den andra dimensionen handlar om social hållbarhet, om hur vi bygger samhällen där ingen lämnas utanför och där alla får komma till tals. Den tredje dimensionen fokuserar på ekonomisk hållbarhet, hur vi skapar incitament för individer och samhälleliga strukturer som leder till ett hållbart utnyttjande av världens resurser. Ett genomgående tema för dessa tre dimensionerna är rättvisa och jämlikhet, att fördelningen och tillgången bygger på en grund av mänskliga rättigheter.
De tre hållbarhetsdimensionerna är helt beroende av varandra och behöver samverka för att vi inte ska hamna i diket i vår strävan att skapa en framtid för mänskligheten. Fokus i debatten har än så länge mycket handlat om vad som händer om vi misslyckas med den första dimensionen, om vi inte når de klimatmål som satts upp eller om våra ekologiska förutsättningar försvinner. Men om vi inte samtidigt ser till att skapa social och politisk hållbarhet riskerar vi att antingen hamna i dysfunktionella styrelseskick som kommer att omöjliggöra genomförandet av de genomgripande förändringar som behövs, eller i totalitära system där individens frihet kraftigt begränsas. På samma sätt riskerar ett underlåtande av att utveckla hållbara ekonomiska förutsättningar att leda till minskade möjligheter att ta sig an utmaningarna.
Uppsala universitet har en unik position att kunna bidra med innovativa lösningar till de genomgående förändringar som behövs för att skapa en framtid för mänskligheten. Som ett heltäckande universitet med nio fakulteter och excellent disciplinär forskning finns alla förutsättningar att kunna bidra med evidens och lösningar förankrade i samtliga av hållbarhetens tre dimensioner. För detta krävs dock nya arbetssätt och ett mer pragmatiskt förhållningssätt till universitetets strukturer. Tvärvetenskaplighet lyfts ofta fram som något eftersträvansvärt, men om det ska bli något mer än ett småputtrigt delande av perspektiv eller ett nyfiket intresse för andra vetenskapsområden än det egna, behövs engagemang och ett visionärt och möjliggörande ledarskap som främjar alla inblandade forskares transformativa lärande. Vi hoppas att den nu förordade rektorskandidaten Anders Hagfeldt ska leva upp till denna förväntan. Det är dags att kapitalisera på det kompletta universitetets möjligheter och göra samarbete över fakultetsgränserna till en prioritet, med en vision att på allvar bidra till ekologisk, socio-politisk och ekonomisk hållbarhet.
Mats Målqvist, Professor i global hälsa, Uppsala Global Health Research on Implementation and Sustainability (UGHRIS)
Stefan Swartling Peterson, Professor i global hälsa. Hälsochef för UNICEF
Eva Friman, Föreståndare för Swedesd och programchef MISTRA Environmental Communication – Reframing Communication for Sustainability
Sten Hagberg, Professor i kulturantropologi, föreståndare för Forum för Afrikastudier
Martha Middlemiss Lé Mon, Forskare i religionssociologi, föreståndare Centrum för mångvetenskaplig forskning om religion och samhälle (CRS)
Anna-Sara Lind, Professor i offentlig rätt
Klas Palm, Koordinator för Uppsala University Sustainability Initiatives (UUSI)
Anna Rutgersson, Rektorsråd för hållbar utveckling och professor i meteorologi
Helena Svaleryd, Professor i nationalekonomi
Fler nyheter
-
Swedesd inrättas vid Vetenskapsområdet för medicin och farmaci
Swedesd flyttar från Fakulteten för utbi... -
Swedesd del i nationell satsning på hållbar idrott och friluftsliv
Friluftsliv kan vara en kraft för håll... -
Nytt samarbetsprojekt fokuserar på virtuella utbyten
Uppsala universitet kommer att koordiner... -
Unesco lanserar färdplan för nytt globalt ramverk inom utbildning för hållbar utveckling
Unesco organiserar en digital lansering ... -
Mörk pedagogik - ett nytt sätt att möta klimat- och miljöhot inom utbildning
Forskare vid Uppsala universitet och A... -
Demokratifrågor viktig del i Polhemskolans hållbarhetsarbete
Lärarna på Polhemskolan provar att utf... -
Samarbete över fakultetsgränser måste bli en prioritet
Vi ser möjligheter att gå bortom enski... -
Nätverksträff för skolans huvudmän i Helsingborg 2021
Det kommunala chefsnätverket för utbildn... -
Forskning belyser skalning av utbildning för hållbar utveckling genom lärande
Skalning av utbildningar med hållbarhe... -
Utbildning i fokus under höstens hållbarhetssymposium
BUP Symposium 2020 äger rum digitalt o... -
Ny tvärvetenskaplig forskargrupp med fokus på global hälsa och hållbar utveckling
Swedesd har påbörjat ett samarbete inom ... -
Nu gäller distansundervisning vid Uppsala universitet
Från och med den 18 mars kommer undervis... -
Handlingsprogram om utbildning för hållbar utveckling summeras
Nationell konferens om utbildning för ... -
Swedesd stödjer fördjupad samverkan mellan myndigheter inom kulturmiljöfrågor
Gamla Uppsala fornlämningsområde. Foto... -
Dialog och reflektion förutsättningar för ett gott samhälle
Martin Westin, Swedesd, forskar om mak... -
Lärarna på Polhemskolan utforskar utbildning för hållbar utveckling
Djur på rygg. En pedagogisk övning som... -
Introduktionsdagar på Campus Gotland med fokus på hållbarhet
Studenter presenterar sina tankar om h... -
Kommunikatör till internationellt forskningsprogram om miljökommunikation
SLU, Sveriges lantbruksuniversitet och S... -
Almedalsseminarium: Hur rustar vi våra lärare och elever att hantera hållbar utveckling?
Den 4 juli arrangerade Swedesd ett s... -
Fortbildning av lärare inom utbildning för hållbar utveckling på Campus Gotland
Carina Johansson och Camilla Asplund I... -
SLU och Swedesd har beviljats forskningsprogram om förändringsorienterad miljökommunikation
Swedesd har tillsammans med SLU som huvu... -
Urval av innehåll i utbildning för hållbar utveckling behöver uppmärksammas mer
Vad avgör vilka hållbarhetsfrågor som ly... -
Konflikter kommer inte upp till ytan i medborgardialoger
Medborgardialoger kring komplexa hållbar... -
Förslag om insatser för utbildning för hållbar utveckling i Agenda 2030-delegationens slutrapport
Agenda 2030-delegationen har avslutat si... -
Hållbarhetsworkshop om Agenda 2030 för lärare, forskare och studenter på Campus Gotland
Swedesd arrangerar en workshop om Agenda... -
Unesco-projekt ska stärka utbildning för hållbar utveckling i södra Afrika
Unesco har beviljats 21,5 miljoner av Sv... -
Skrivretreat för doktorander inom hållbar utveckling
För andra året i rad arrangerar Uppsala ... -
Medborgardialogens maktdilemman
Vem ska bestämma i planeringssituationer... -
Exkursion med hållbarhetstema för nya studenter på Campus Gotland
Över 100 studenter på kandidat och maste... -
SAIL for Students besöker Campus Gotland
Hållbarhetskursen SAIL for Students sk... -
Swedesd presenterar forskning om skalning vid ECER 2018
Swedesd är medarrangör av ett forsknings... -
Debattartikel: Har regeringen glömt utbildningsmålet?
Stärkt kunskap och innovation är ett a... -
Lärandelabb för hållbar utveckling startar på Campus Gotland
Campus Gotland etablerar ett lärande... -
Kunskap och innovation fokusområde i Sveriges handlingsplan för Agenda 2030
Den här veckan beslutade regeringen ... -
Hur möter och hanterar planerare makt i medborgardialoger?
Uppsala kommun har genomfört medborgar... -
Förslagen som stärker utbildning för hållbar utveckling - resultat från nationell konferens i Uppsala
Kompetensutveckling för pedagoger och sk... -
Skalningsverktyget Re-Solve nominerat till Unesco-Japanpriset 2018
Sverige har nominerat skalnings- och pro... -
Swedesd inbjudna till Unescomöte om framtiden för utbildning för hållbar utveckling
Unesco har bjudit in Swedesd som en av f... -
Hur ska lärare förhålla sig till skolans värdegrund?
Det finns många skäl att diskutera det... -
BONUS RETURN - konferens om innovationer för hållbar utveckling
På onsdag den 30 maj arrangerar Swedesd ... -
Swedesd deltar i SASUF forskning- och innovationsvecka i Sydafrika
Swedesd deltar i SASUF forskning- och in... -
Workshop med fokus på utbildning för hållbar utveckling i Mekongregionen
Tillsammans med Unesco arrangerar Swedes... -
Vinnarna av BONUS RETURN innovationstävling utsedda
Vinnarna av BONUS RETURN innovationstä... -
Unesco visar prisad fotoutställning om de Globala målen
The Hard Rain Projects utställning... -
Sista chansen att nominera till Unesco-Japanpriset för utbildning för hållbar utveckling
Prisutdelningav av 2017 års Unesco-Jap... -
Campus Gotland anordnar skrivretreat för doktorander inom hållbarhetsområdet
Sustainability Talks skrivretreat vid ... -
Martin forskar om skalning av utbildning för hållbar utveckling
Världens länder uppmanas att ”skala upp”... -
Tvärsektoriellt samarbete om Agenda 2030 på Gotland
Workshopdeltagare diskuterar lösningar... -
Skolorna måste bli bättre på att lära ut hållbar utveckling
Omställningen till en hållbar värld må... -
Nationell konferens i Uppsala om lärande, utbildning och Agenda 2030
Den 8 februari arrangerar Swedesd i sama...